Nyligen släppte Malmöbaserade teaterföreningen Samsa Musikteater musiken till “Förvandlingen – Musikalen” – en ny musikal som hade urpremiär förra året, och som jag nämnde i ett blogginlägg förra året innan den satts upp. Jag är en av två konstnärliga ledare för föreningen och har skrivit texten och musiken tillsammans med Jakob Aspenström.

Nedan till höger bäddar jag in albumet för referens!

Det här är det mest omfattande kompositionsprojekt som jag har gett mig på så här långt, och det mest komplicerade. Precis som inom filmmusik, som jag tidigare ägnat mig mest åt, så är musiken ändå alltid underordnad en berättelse. Man kan mena att man går och ser en musikal för musikens skull, men om storyn under vacklar så är jag ganska övertygad om att själva musiken uppfattas som sämre också. Det går lite i linje med Michel Chions skriverier kring “audiovision”, som jag har nämnt i tidigare inlägg. Man ser och hör inte en film, man “ser-hör” den. Det ena kan inte och bör inte skiljas från det andra.

Från att ha skrivit filmmusik hade jag från början ett väldigt tematiskt tänk, medan Jakob, också han tonsättare, hade en mer utpräglad låtskrivargrund. Det, i kombination med att vi åtminstone inom musikal har väldigt liknande smak, gjorde att vi kunde samsas i det lite annorlunda upplägget att “båda gör allt”.

Jag har fått otroligt många nya insikter om komposition och textförfattande av det här projektet. Att gå och umgås med en historia i över ett år gör en väldigt öppen för intryck från omvärlden. Man är på ständig jakt efter lösningar på alla möjliga musikaliska och textmässiga problem. Det innebär också att man gör sig skyldig till en sorts kreativ stöld. Ett av temana i “Var inte rädd” har sitt ursprung i Tolvskillingsoperan av Weill och Brecht som jag var och såg i Malmö. Huvudtemat i “Finns han kvar?” hämtar vissa intervall och ackordföring från filmmusiken i en Studio Ghibli-film. Det är små likheter, som aldrig skulle kvalificera som plagiat, men som man ändå gör sig skyldig till rätt ofta.

You might be interested:  Hur vet man vilka ackord som passar?

Jag gick också in i projektet med den helt felaktiga inställningen att sångtexter bör underordnas melodier. Ni som läst tidigare versioner av min artikel om låttexter kommer sedan sommaren se att den uppdaterats en hel del. I flera fall har Jakob kunna skicka en musikalisk idé som jag verkligen inte kunnat se potentialen i förrän den knutits samman med en textidé. Ett annat exempel är ett av musikalens mest återkommande teman – “Gretes fioltema” – som spelas av en av huvudpersonerna i musikalen, och utgör versen i “För det vill du väl, Grete?”. Melodin, som jag över två år efter den skrevs fortfarande är väldigt stolt över (hänvisar till tidigare inlägg om avtagande entusiasm kring egna alster), skrevs helt och hållet utifrån en text.

Överlag skrevs emellertid väldigt få fullständiga texter innan musiken tillkom, vilket jag i efterhand tror utgör en av musikalens laster. Texten ligger närmare storyn, och borde förmodligen ha definierats i större grad på förhand. Att musiken fick komma först så ofta handlar nog mycket om processen att skriva musik versus den att skriva text. Åtminstone för egen del sätter det in en markant spärr när jag ska till att skriva texter. För att citera Stephen Sondheim så är det helt enkelt ungefär tre gånger roligare att skriva musik.

Skaparglädje bottnar nog rätt mycket i att leva ut sin intuition. Jag tycker att jag ändå har ett rätt intuitivt sätt att skriva musik, åtminstone i början. Möjligen både intuitivt och lite slarvigt, men jag kan ändå få melodier eller uppslag till melodier i huvudet och arbeta vidare med dem på ett rätt spontant, instinktivt sätt. Jag har däremot aldrig i hela mitt liv fått en spontan låttext-idé. De måste arbetas fram under stor möda och stryps ofta av kallt resonemang innan de når ut i pennspetsen. Jag har kunnat sitta en hel dag utan att få ur mig ett enda ord.

You might be interested:  Minimalism – från ett musikperspektiv

Likväl är det få saker som är så tillfredsställande som när man fått till en riktigt bra textrad. Det är en känsla jag hoppas få återuppleva många gånger om när vi nu tacklar vårt nästa musikalprojekt. Ambitionen är att dela med mig lite mer från denna kommande process än jag gjorde från “Förvandlingen”!

Vill du tycka till om studioalbumet? Hör gärna av dig till sidan!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *