Poème électronique

Något som jag inte har varit så bra på här på Komponera.se är att bredda definitionerna av vad musik är eller ska vara. Fokus har istället legat på att använda instrument, notprogram, och traditionella metoder som involverar mycket musikteori. Det var väl ett aktivt val från början, eftersom sidan huvudsakligen riktar sig mot nybörjare. Om man inte har så mycket kunskap behöver man inledningsvis ganska klara verktyg och riktlinjer för att komma igång.

Men visst behöver inte musik börja och sluta i C-dur. Den behöver inte vara trallvänlig eller dansvänlig. Den behöver inte göra dig glad eller vemodig. Den behöver inte vara underhållande. Den behöver inte vara baserad på en konventionell formel. Den kan låta så här.

Musik kan handla om mycket mer än att organisera instrumentljud så att harmonier och melodier skapas. Många kompositörer ägnar sig mer åt att faktiskt forma och skulptera själva ljuden. Att arbeta med en tons klangfärg (exempelvis genom olika elektroniska metoder) är ett sorts komponerande i sig.

Eftersom jag som skriver här för stunden är mitt uppe i intensiva höststudier (precis som det brukar vara i november) så kommer det inte att bli så jättemånga nya artiklar framöver, men en av prioriteringarna för framtiden är att publicera fler texter om att arbeta med ljud snarare än med ackord och melodier. Eller fler och fler, jag vet inte om man kan säga att det ens finns en enda sådan artikel för stunden …

Tills vidare – bekanta dig lite mer med de tidiga “elektroniska pionjärernas musik”. John Cages “Imaginary Landscape” är ett annat bra tips.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *