Denna episod är betygsatt ‘F’ för fysik, ‘M’ för matematik och ‘R’ för verklighet. Ledsen för det..

Trots detta bör detta vara nästan lika roligt som ett rum fullt av apor som suger i sig smutsig tysk avgas..

Om du vill veta mer om fördelarna eller nackdelarna med de här nya små turboladdade bensinmotorerna får du helt enkelt acceptera det.

Denna rapport är helt självbetjänande – eftersom jag är helt trött på att skriva personliga och uttömmande svar på den här typen av frågor.

Den nya Mitsubishi Eclipse Cross har en 1,5 liters motor med turbo och verkar klara av jobbet, men vi är lite oroliga att den kan vara undermotoriserad även om bränsleekonomin verkar bra.

Det är vanligt att konsumenter har vissa reservationer när det gäller små turbomotorer, som till exempel Honda’s 1.5 turbo och Hyundai-Kia’s 1.6T. För en person utan teknisk kunskap kan dessa motorer verka ganska små. Det är något jag förstår..

I guess if you grew up before the Internet, a 1.5 or 1.6-litre engine does seem insufficient to the task of dragging the sorry arse of a mid-sized SUV all over town. Perception ain’t reality, though.

Under de senaste tre decennierna har det skett en revolution inom förbränningsmotorer, med införandet av elektronisk bränsleinsprutning, variabel ventiltiming, direktinsprutning och turboladdning. Medan du kanske var omedveten om detta har dessa tekniska framsteg gjort att motorer blivit mer effektiva och kraftfulla.

För att slå sönder de där rosafärgade glasögonen av retrospektivitet hade en Honda Civic från 1990 en 1,5-liters motor och en förgasare (minns ni dem?). Den utvecklade 73 kilowatt vid toppvarv och 122 Newtonmeter vid toppvarv.

När vi snabbspolar fram nästan tre decennier har inte motorns storlek förändrats, men effekten har definitivt ökat: Den 1,5-liters turbomotorn i Honda CR-V ger nu 140 kW och 240 Newtonmeter.

Prestandan har fördubblats på 30 år som ett resultat av tekniskt kunnande – ännu ett icke-ord som skriker efter att inkluderas i ordförrådet, genast. Dagens 1,5 liters turbomotor presterar ungefär lika bra som en tre-liters motor utan turbo gjorde förr i tiden innan Dirty Harry behövde en rullator för att ta hand om busarna med den enorma sexskottspistolen..

FASTER FAILURE: THE TRUTH ABOUT WEAR & TEAR

Att använda accelererade livstest i forskning och utveckling är en mer tillförlitlig metod för att förutspå hållbarheten hos motorer än att bara titta på specifikationerna och applicera logik från 1980-talet.

Många frågar mig också om slitaget på små turbomotorer. En sådan liten motor, som är så hårt belastad, borde väl slitas ut snabbare? Detta verkar logiskt men är faktiskt bullshit. Dessa motorer är integrerade designlösningar..

Tillverkare genomför omfattande tester och utsätter motorer för tuffa förhållanden under forskning och utveckling för att säkerställa att alla delar fungerar bra tillsammans och har rimlig hållbarhet. De lyckas inte alltid, men oftast gör de det. Så det finns ingen anledning att anta att en 1,5 eller 1,6-liters turbomotor skulle ha förtida felaktigheter.

Det är viktigt att komma ihåg att turboaggregat drivs av avgaserna och blir därför mycket heta.

Utsläppstemperaturen nära grenrören kan vara upp till 850 grader Celsius när du kör på högvarv. Den drivna sidan av turboladdaren är omgiven av gas med höga temperaturer och smörjs med motorolja.

Varför små turbomotorer inte är så effektiva

Det kan sägas att turbomotorer sliter hårt på motoroljan. Av denna anledning skulle jag inte försumma serviceintervallen. Att spränga en turbo är betydligt dyrare än att bara få bilen servad i tid.

You might be interested:  Hur man fixar Build 7601 Not Genuine på Windows 7

Jag skulle inte heller stänga av motorn omedelbart efter en hård körning. Om du gör det, utsätter du smörjoljan i ett varmt turbosystem vid nedstängning för (bokstavligen) en plågsam upplevelse.

There’s a section of road I use routinely for road-test evaluations. It’s a 200-metre vertical climb over about 4000 metres of twisty road near my joint, with about a dozen places where you can use full throttle out of the bends. And there’s a cafe right at the top. Called ‘Pie in the Sky’, appropriately enough.

Är en mindre motor med turbo bättre?

Enligt Mike Quincy, bilarredaktör på Consumer Reports, är turbocharging generellt sett en bra idé. Det innebär att man får en mindre motor men ändå tillräckligt med kraft. Tanken bakom en mindre motor, speciellt en fyrcylindrig sådan, är att man kan få bra bränsleekonomi utan att behöva ge upp kraft.

Här är några fördelar med turbocharging:

1. Mindre motorstorlek: En turboladdad motor gör det möjligt att ha en mindre och lättare motor i fordonet.

2. Kraftfull prestanda: Trots den mindre storleken kan turbomotorn leverera imponerande effekt och acceleration.

3. Bränsleeffektivitet: Turbocharging bidrar till förbättrad bränsleekonomi genom att optimera motorns effektivitet och minska bränsleförbrukningen.

4. Miljövänligare alternativ: Med ökad bränsleeffektivitet minskar även utsläppen av växthusgaser från fordonet.

Det finns dock också vissa nackdelar med turbocharging som bör beaktas:

1. Högre underhållskostnader: Turboladdade system kräver regelbunden service och underhåll för optimal prestanda.

2. Potentiell ökad slitage på motorn: Den extra belastningen på motorn kan leda till snabbare slitage av vissa komponenter.

3. Komplicerat system: Turbochargersystemet består av flera delar och mekanismer vilket kan göra reparationer och felsökning mer komplicerade.

Sammanfattningsvis kan turbocharging vara en fördelaktig teknik för att kombinera kraft och bränsleeffektivitet i mindre motorer. Det är viktigt att överväga både fördelarna och nackdelarna innan man fattar beslut om att köpa ett fordon med turbocharged motor.

Varför små turbomotorer inte är effektiva: Flöde kontra värme

Ett felaktigt sätt att göra detta är att köra bilen till toppen av kullen, sedan stanna, stänga av och beställa en dubbel espresso. Det är verkligen en bra idé att låta motorn gå på tomgång i några minuter för att släppa ut värmen från turbosystemet, oavsett hur mycket koffeinbrist du har för tillfället.

I was chatting forced induction with the girlfriend (she’s a mechanical engineer – no need to look at me like that) and I found this statement online: ‘Though turbos do increase back pressure on the engine, they derive power primarily from otherwise wasted exhaust heat as opposed to exhaust flow pressure.’ Surely it is exhaust gas flow that does the work? Can you edumacate us with one of your awesome video efforts?” – Kelvin

Hyundais 1.6T-motor som används i modellerna Tucson, Kona och i30 SR visar sig vara mer imponerande än Mazdas SKYACTIV 2,5-liters motor utan turbo.

Happy to. Having an engineering girlfriend is very brave. Still, chicks who can solve differential equations are generally very hot where it counts. They’re usually would up pretty tight. (When you hit the ‘release’ valve it’s often spectacular. That’s what I heard…)

Låt oss se om Kelvin, ingenjörsfantomen, håller med om detta: Det citerade påståendet är skitsnack. Eller åtminstone oärligt och kortsiktigt..

Värme får motorer att fungera. Bränsle brinner. Värmen som produceras påverkar trycket hos gaserna vid förbränningen (och därefter), vilket gör att alla motorns funktioner inträffar.

På en djupt grundläggande nivå är det inte värme som får turbomotorer att fungera. Den drivna sidan av en turbo är en fläkt. Fläktar drivs av flöde. Du kan sätta en turbo i ugnen; den kommer inte att snurra. Flödet orsakas av tryckdifferens..

Så här fungerar det egentligen: Turbos ökar motorernas volymetriska effektivitet genom att pressa in mer luft i dem. Mer luft innebär att du kan förbränna mer bränsle. Mer bränsle innebär att du kan få ut mer arbete vid vevaxeln. Energien i avgasflödet driver turboladdaren…

You might be interested:  n handlar om problemet med att en USB-enhet inte känns igen av Windows 10

Det är därför dessa 1,5 och 1,6 liters turbomotorer presterar ungefär lika bra som en bra 2,5-liters atmosfärisk motor som Mazda 2.5 SKYACTIV-motorn i Mazda3, Mazda6 och CX-5. Effekten: mycket liknande.

Man kan titta på dessa motorer och till och med avgöra hur mycket tryckökning som sker (ungefärligt). 2,5 dividerat med 1,5 är ungefär en ökning på 66 procent – så det finns cirka 0,6 eller 0,7 bar av maximalt tryck från turboaggregaten. En bar motsvarar ungefär atmosfärstrycket.

Så trycket är ungefär 10 psi om du tänker i Imperial. (Eller cirka 500 millimeter kvicksilver om du vill vara en helt ointressant ingenjörsnörd eller flickvän).

Så det är inte så mycket tryck, vilket innebär att du kan använda en ganska liten turbo med låg rotationsinertia som snabbt spolar upp och minskar laggning samt hjälper till med hållbarheten generellt sett.

Eftersom jag är en fullständigt ointelligent nörd och sympatiserar med andra fullständigt ointelligenta nördar (en av samhällets mest förtryckta grupper) och eftersom jag känner, djupt in i Kraften, att du vill komma i kontakt med din egen fullständigt ointelligenta inre nörd, här är detaljerna om hur turboaggregatet gör sitt jobb:

När tändstiftet gnistrar, brinner blandningen. Trycket ökar i cylindern och kolven skjuts ner i cylindern. Detta händer eftersom: motorer…

Avgasventilen öppnas innan kolven når bottenläge och det finns fortfarande mycket tryck i cylindern jämfört med atmosfären. Så om du är en motorkonstruktör kan du teoretiskt sett använda detta tryck för att ytterligare driva kolven framåt.

But if you do that by opening the exhaust valve later, the engine would need to do more work (as a pump) to eject the spent exhaust gas. And engines are not pumps. (But they do incur pumping losses.) So you have to choose a ‘Goldilocks’ point in time to open the exhaust valve, which balances work derived against pumping losses.

Och resultatet är att avgaserna som rusar förbi ventilen fortfarande expanderar snabbt när de ventileras ner i röret mot atmosfären. Trycket på motorns sida av turbon är mycket högre än i slutet av avgasröret. Därför får du flöde…

På grund av precis samma anledning, kommer vatten ut ur trädgårdsslangen när du öppnar kranen.

Avgaserna har massa och flödet med massa motsvarar all den energi du behöver för att driva en turbo. Faktum är att det ibland finns för mycket energi i flödet, vilket är anledningen till att turboladdade motorer har wastegates – vilket bara är ett fancy namn för en bypass-ventil.

Wastegates är en smart idé eftersom de förhindrar att turboladdaren arbetar så hårt att trycket ökar till den punkt där något smälter och/eller går sönder – för det är ju dåligt.

Så man kan säga att värme driver flödet. I grunden är det värmen som får motorer att fungera. Förbränningen höjer temperaturen från kanske 50 grader Celsius på inloppssidan till så mycket som 850 grader Celsius på utloppssidan. Det innebär en fyrdubbling av den absoluta temperaturen, vilket resulterar i en fyrdubbling av trycket.

Utöver trycket från turbon. Utöver kompressionsförhållandet. (Dessa är bara grova uppskattningar – så, ungefärliga endast.) Det finns också cirka 50 procent fler gasmolekyler i avgasprodukterna än på insugssidan – på grund av kemin – vilket också driver flödet.

Det är viktigt att komma ihåg att den största gaskomponenten på både inlopps- och utloppssidan av en motor bara är atmosfärisk kväve som hänger med – och värms upp betydligt.

Jag undrar: Har du ont i huvudet än? Om du har det: Välkommen till min värld..

Är turboladdade motorer mindre effektiva?

Bränsleeffektivitet: Turboaggregat ger din bil extra kraft utan att öka storleken på motorn, vilket gör dem vanligtvis mer bränslesnåla än större motorer. Ljud: Turbos dämpar ljudet från motorn och gör bilar med turbomotorer tystare att köra.

Varför små turbomotorer inte är effektiva

För att sammanfatta det hela, är flödet avgörande för turbomotorer. Naturligtvis skapar turboaggregatet motstånd för avgasflödet (baktryck), men det är tydligt värt det på insugssidan (annars skulle de inte bry sig). Beviset finns där: Turbomotorer presterar bättre än atmosfäriska motorer med samma volymkapacitet.

You might be interested:  En 4TB-enhet visar inte hela kapaciteten

They key takeouts for those of you still with me, hoping to let your inner engineering nerd off the chain: An atmo engine: Suck, squeeze, bang and blow. A turbo engine: Pump, squeeze, bang and blow. Yes!!! I don’t know which I enjoy more. Both are quite uplifting if done diligently. I sincerely hope engineering hottie concurs.

En turboladdad motor på 1,0 eller 1,4 liter är tillräcklig för att dra runt en mellanstor SUV i staden. Det råder ingen tvekan om det. Se till att serva den i tid och låt motorn gå några minuter efter hård körning innan du stänger av den – om du vet vad som är bäst för dig.

Slutligen, visa respekt för kvinnor som kan räkna utan att använda sina fingrar – du kanske blir positivt överraskad.

Hyundai i30 N: En potentiell Volkswagen Golf GTI-dödare?

1. Rätt underhåll: En välunderhållen turbo kan hålla upp till 150 000 miles eller mer.

2. Teknologiska förbättringar: Moderna turbomotorer med avancerade tekniska innovationer tenderar att vara mer pålitliga än äldre modeller.

3. Kvaliteten på oljan: Användning av högkvalitativ motorolja och regelbundna oljebyten är avgörande för att förlänga turbons livslängd.

4. Korrekt kylningssystem: Ett effektivt kylsystem hjälper till att hålla temperaturen nere och skyddar därmed turbon från överhettning.

5. Körsättet: Att undvika extrema belastningar, snabb acceleration och onödig tomgångskörning kan bidra till att förlänga turbons livslängd.

6. Luftfiltreringssystemet: Ett rent luftfilter hindrar skräp från att komma in i motorn och orsaka skador på turbon.

7. Tidig upptäckt av problem: Regelbunden inspektion och tidig identifiering av eventuella felaktigheter kan hjälpa till att undvika allvarligare skador på turbon.

8. Tillförlitlighet hos originaldelarna: Användningen av högkvalitativa originaldelar vid reparationer eller utbyte säkerställer långvarig prestanda för turbon.

9. Reglerbunden serviceintervall: Följande tillverkarens rekommenderade serviceintervall hjälper till att upprätthålla turbons effektivitet och livslängd.

10. Kvaliteten på bränslet: Användning av ren och högoktanig bensin eller diesel kan bidra till att minska risken för skador på turbon.

Det är viktigt att notera att dessa faktorer kan variera beroende på specifika bilmodeller och motorer. Det är alltid bäst att följa tillverkarens rekommendationer och rådfråga en professionell mekaniker vid eventuella frågor eller problem med turboladdaren.

En 4-cylindrig turbo är snabbare än en V6

Fördelar med sexcylindriga motorer:

1. Större cylindervolym ger mer kraft och prestanda.

2. Sex cylindrar gör att kraften fördelas jämnare över hela varvtalsområdet.

3. En sexcylindrig motor kan vara smidigare och potentiellt snabbare än en fyracylindrig bil.

4. Mer effektiva för att generera högre vridmoment vid låga varvtal.

5. Bättre acceleration på grund av ökad kraftproduktion.

6. Minskar behovet av frekvent växling mellan växlar för att upprätthålla hastighet i stadstrafik eller vid klättring i backar.

7. Ger bättre dragkapacitet, vilket är användbart för tunga lastbilar eller släpvagnar.

8. Kan erbjuda en tystare och mjukare gång tack vare den extra balans som sex cylindrar ger.

6 cylinder better than 4

En fyrcylindrig motor passar bra i mindre bilar och erbjuder utmärkt bränsleeffektivitet, men den saknar kraften hos en sexcylindrig motor. Genom att lägga till turboladdning förbättras bränsleekonomin och prestandan utan att ta upp utrymmet som en större motor skulle kräva. En sexcylindrig motor har mer kraft, men den använder också mer bränsle. Det är därför små turbomotorer kan vara ett effektivt alternativ för de som prioriterar bränsleeffektivitet utan att kompromissa med prestanda.

Bigger turbos better because they provide more power

Större turboladdare kräver mer avgasluft för att snurra sin turbin, vilket resulterar i högre tryckökning vid högre varvtal. Detta ger en högre topphastighet och bra kraft vid höga varv.

P.S. Att välja rätt storlek på turboladdaren är viktigt för att uppnå önskad prestanda och bränsleeffektivitet.