What Not To Eat If You Have Arthritis

Vissa livsmedel och drycker kan öka risken för ledgångsreumatism eller förvärra symtomen, till exempel starkt processade livsmedel och sockrade drycker.

Om du lider av ledinflammation kan det vara viktigt att göra rätt kostval för att inte bara hantera dina symptom utan även minska risken för komplikationer, öka ditt allmänna välbefinnande och förbättra din livskvalitet.

Det finns över 100 typer av artrit, men den vanligaste är artros (OA). Andra typer inkluderar reumatoid artrit (RA), psoriasisartrit (PsA) och gikt.

Din kost kan påverka dina symtom och övergripande välbefinnande om du lider av ledinflammation. Här kan du lära dig om några livsmedel och drycker att undvika om du har arthritis.

1. Added sugars

Att begränsa intaget av socker kan vara fördelaktigt för alla, särskilt för personer med ledinflammation. Tillsatt socker finns i godis, läsk, glass och många andra livsmedel, inklusive barbecue-sås, salladsdressningar och ketchup.

En studie med 217 personer som lider av RA visade att de flesta upplevde att vissa livsmedel förvärrade deras symtom. Bland de 20 olika livsmedlen var det framförallt sockerhaltig läsk och desserter som verkade ha en negativ effekt på deras hälsa.

Vilka livsmedel bör du undvika om du lider av ledinflammation?

Forskning har visat att rött kött och processat kött kan vara kopplat till inflammation, vilket kan förvärra symtomen vid ledgångsreumatism.

Till exempel kan personer som konsumerar mycket processat kött och rött kött ha högre nivåer av interleukin-6 (IL-6), C-reaktivt protein (CRP) och homocystein. Dessa är markörer för inflammation.

En studie med 217 personer som lider av RA, som nämndes ovan, fann också att rött kött vanligtvis förvärrade symtomen på RA.

A 2019 review concluded that plant-based diets that exclude red meat may improve arthritis symptoms.

Enligt en studie som publicerades 2022 finns det ett samband mellan en högre risk för reumatoid artrit (RA) och konsumtion av processat kött, jämfört med fisk och skaldjur. Forskarna fann dock ingen koppling mellan RA och rött kött eller fjäderfä.

Vilka livsmedel du bör undvika om du har ledinflammation

Gluten är en grupp proteiner som finns i vete, korn, råg och andra spannmål. Viss forskning har kopplat gluten till ökad inflammation och antyder att en glutenfri kost kan lindra symtom vid ledinflammation (artrit).

Personer med celiaki har också en ökad risk för RA jämfört med de utan celiaki.

Det finns viss begränsad forskning som antyder att en glutenfri, vegansk kost kan minska sjukdomsaktiviteten och förbättra inflammationen.

Det krävs dock mer forskning för att bekräfta om en glutenfri kost kommer att gynna personer med ledinflammation.

Vilka livsmedel du bör undvika om du har ledinflammation

Matvaror som är mycket processade, till exempel snabbmat, frukostflingor och bakverk, tenderar att vara rika på raffinerat spannmål, tillsatt socker, konserveringsmedel, fruktos och andra potentiellt inflammatoriska ingredienser. Alla dessa kan förvärra symtomen vid ledgångsreumatism.

Studier tyder på att starkt processade livsmedel kan öka risken för reumatoid artrit genom att bidra till inflammation och fetma, vilket också är en riskfaktor för RA.

Dessutom visade en studie med 56 personer med RA att de som åt större mängder ultraförädlad mat hade ökad risk för hjärtsjukdomsfaktorer, inklusive högre nivåer av glykerat hemoglobin (HbA1c), en långsiktig markör för blodsockerkontroll.

Därför kan bearbetade livsmedel försämra din allmänna hälsa och öka risken för andra sjukdomar.

Hur du byter ut starkt processade livsmedel mot hälsosammare alternativ.

Att äta en balanserad och näringsrik kost är viktigt för att hantera symtom och minska inflammationen vid ledgångsreumatism. En av de bästa sätten att göra detta är genom att undvika eller minimera intaget av starkt processade livsmedel. Dessa produkter kan vara höga i socker, mättat fett och tillsatt salt, vilket kan öka inflammationen i kroppen och förvärra artritssymtom.

Men det betyder inte att du måste ge upp god mat helt! Det finns faktiskt många hälsosamma alternativ som du kan inkludera i din kost istället. Här är några exempel på hur du kan byta ut starkt processade livsmedel mot mer naturliga och näringstäta alternativ:

You might be interested:  Hur man åtgärdar problem med Clownfish som inte fungerar

1. Byt ut läsk mot fruktinfuserat vatten: Istället för att dricka sockersötad läsk, prova att göra ditt eget fruktinfuserade vatten genom att tillsätta skivor av färsk frukt eller bär till vanligt vatten. Det ger dig smak utan extra kalorier eller tillsatt socker.

2. Välj fullkorn framför raffinerat mjöl: Raffinerat mjöl används ofta i bakverk, bröd och pasta men innehåller mindre fiber än fullkornsprodukterna. Genom att välja fullkornsalternativ får du mer fibrer som hjälper till med matsmältningen och ger långvarig mättnad.

3. Undvik processade köttprodukter: Korv, bacon och andra processade köttprodukter kan vara höga i natrium och tillsatt socker. Byt ut dem mot färska eller frysta magra proteinkällor som kyckling, kalkon eller fisk för att få i dig viktiga näringsämnen utan de negativa effekterna av starkt bearbetat kött.

4. Välj naturliga snacks istället för chips: Istället för att äta saltade chips eller andra snabbmatssnacks, välj hälsosamma alternativ som morötter med hummus, osaltade nötter eller rostade kikärter. Dessa ger dig fortfarande en tillfredsställande crunch utan det överskott av salt och fett som finns i många processade snacks.

5. Satsa på hemlagad mat istället för halvfabrikat: Att laga din egen mat från grunden ger dig kontroll över ingredienserna du använder och minskar ditt intag av tillsatta konserveringsmedel och onödigt socker och salt. Prova att experimentera med nya recept och använd färska råvaror så mycket som möjligt.

Genom att göra dessa enkla byten kan du minska inflammationen i kroppen samtidigt som du får in mer näring genom din kost. Kom ihåg att alltid prata med din läkare eller dietist innan du gör stora förändringar i din kostplan för att säkerställa att den passar dina individuella behov och hälsotillstånd.

Vilka livsmedel bör du undvika om du lider av ledinflammation?

En kost som är rik på omega-6-fetter och låg i omega-3-fetter kan förvärra symtomen av knäsmärta, vilket är vanligt vid artros och reumatoid artrit.

Dessa fetter är viktiga för hälsan, men en obalans kan öka risken för inflammation.

Omega-3 finns i fet fisk, frön och gröna grönsaker, medan omega-6 förekommer i margariner, vegetabiliska förkortningar och matoljor som majs- och safflorolja.

Att se till att det finns en balans mellan dessa typer av oljor kan förbättra symtomen vid ledgångsreumatism.

En användbar rekommendation är att välja olivolja som ett exempel på en olja med låg halt av omega-6-fettsyror, samtidigt som man ökar intaget av fet fisk för att optimera balansen mellan omega-6 och omega-3.

Vilka livsmedel bör du undvika om du lider av ledinflammation?

Att minska på saltintaget kan vara bra för personer med ledgångsreumatism.

Matvaror som är höga i salt inkluderar räkor, konserverad soppa, pizza, vissa ostar, processade köttprodukter och flera andra bearbetade varor.

En musstudie från 2019 visade att artrit var mer allvarlig hos möss som åt en kost med högt saltinnehåll jämfört med de möss vars kost hade mindre salt.

Forskning har även antytt att en hög natriumintag kan vara en riskfaktor för autoimmuna sjukdomar som inflammatorisk artrit hos människor. En faktor kan vara att salt stimulerar immunologiska processer som leder till inflammation.

En studie från 2015 kopplade hög natriumintag till en ökad risk för RA. Studien analyserade data för 18,555 personer.

Vad du bör undvika att äta om du lider av ledinflammation

Avancerade glykeringsslutprodukter (AGEs) i kosten är molekyler som bildas genom reaktioner mellan socker och proteiner eller fetter. De finns naturligt i råa animaliska livsmedel och bildas genom vissa tillagningsmetoder.

Matvaror som är höga i AGEs inkluderar:

– Animaliska livsmedel med hög proteinhalt och fetthalt, som är stekta, grillade, rostade eller brynta. Exempel på sådana livsmedel är bacon, stekt eller grillad biff, rostad eller friterad kyckling samt grillade korvar.

– Pommes frites

– Amerikansk ost

– Margarin

– Majonnäs

När det bildas höga nivåer av AGEs i kroppen kan oxidativ stress och inflammation uppstå. Oxidativ stress och bildandet av AGE är kopplat till sjukdomsutvecklingen hos personer med ledinflammation (artrit).

Personer med inflammatorisk artrit, som till exempel RA, kan ha högre nivåer av AGEs i kroppen än de utan. Ansamling av AGEs i ben och leder kan spela en roll i utvecklingen och progressionen av artros.

Genom att byta ut livsmedel med hög AGE-halt mot näringsrika helkostalternativ som grönsaker, frukt, baljväxter och fisk kan du minska den totala mängden AGE i din kropp.

Vad är AGE-mat och hur kan du byta ut den i din kost?

AGE-mat, eller Advanced Glycation End-products, är proteiner eller fetter som har utsatts för en kemisk reaktion med socker. Denna process kallas glykering och kan förekomma naturligt i vår kropp men också genom matlagning vid höga temperaturer.

Forskning har visat att AGE-föreningar kan vara skadliga för personer med ledinflammation såsom artrit. De anses kunna öka inflammationen och påverka hälsan negativt.

You might be interested:  Wacom Cintiq Pro 16 pennan fungerar inte

Men det finns sätt att minska intaget av AGE-mat i kosten. Genom att välja alternativa tillagningsmetoder och ingredienser kan du undvika överdriven exponering för dessa ämnen.

En strategi är att använda lägre temperaturer när du lagar mat, istället för stekning eller grillning vid hög värme. Du kan prova ångkokning, pochering eller bakning istället.

Att välja magrare kött- och mejerialternativ minskar också mängden AGE-föreningar som konsumeras. Fettiga livsmedel tenderar nämligen att innehålla högre nivåer av dessa ämnen än magra varianter.

Dessutom kan det vara bra att inkludera mer färska frukter, grönsaker och baljväxter i kosten eftersom de vanligtvis innehåller mindre mängder AGE-föreningar jämfört med bearbetade livsmedel.

Genom små justeringar i din kost kan du minska ditt intag av AGE-mat och potentiellt förbättra din hälsa om du lider av artrit eller andra former av ledinflammation.

Vilka livsmedel bör du undvika om du har ledinflammation?

Det är sant att rött vin innehåller resveratrol, en antioxidant som kan ha hälsofördelar. Men alkoholkonsumtion har sina nackdelar.

Ytterligare forskning behövs för att bekräfta vilken roll alkohol spelar vid artrit, men forskare rekommenderar inte att dricka alkohol som ett sätt att förebygga artrit eller hantera dess symptom.

Till exempel: Att dricka alkohol en gång i veckan eller oftare kan öka risken för ledgångsreumatism (OA). Alkoholkonsumtion ökar nivåerna av urinsyra i kroppen, vilket kan bidra till gikt. En studie från 2019 föreslog att alkoholintag kan öka strukturella skador på ryggraden hos personer med axial spondyloartrit. Forskning från 2021 visade ett samband mellan utveckling av alkoholkonsumtion och reumatoid artrit (RA) hos kvinnor, men inte hos män.

För att sammanfatta är det bäst att begränsa alkoholkonsumtionen eftersom den kan förvärra symtomen vid ledgångsreumatism.

Vad du bör undvika att äta om du har ledinflammation: Sockerhaltiga drycker

Att konsumera sockerrika drycker, som läsk, kan öka risken för att utveckla ledinflammation avsevärt.

En studie med 1 209 vuxna i åldrarna 20-30 visade att de som drack fruktossötade drycker fem gånger i veckan eller mer hade tre gånger större risk att utveckla ledgångsreumatism än de som konsumerade få till inga fruktossötade drycker.

Drycker som innehåller fruktos kan också leda till en ökning av urinsyranivåerna, vilket kan förvärra gikt.

Läskedrycker och andra sockerrika drycker innehåller socker, aspartam och fosforsyra, vilket kan påverka kroppens förmåga att absorbera kalcium som är viktigt för benhälsan.

Vad du bör undvika att äta om du lider av ledgångsreumatism

Enligt Arthritis Foundation (AF) är det inte klart om kaffe är bra eller dåligt för personer med ledgångsreumatism. Å ena sidan innehåller det antioxidanter som kan hjälpa till att minska inflammationen. Å andra sidan bör man vara försiktig med koffeinhalten.

Om du gillar en kopp kaffe är det bäst att:

  • intag inte mer än 1-2 koppar per dag
  • undvik att dricka kaffe alltför nära inpå läggdags
  • undvik att tillsätta för mycket socker, sirap eller grädde i kaffet

.

Vad du bör undvika att äta om du lider av ledgångsreumatism: Mjölkprodukter

För vissa människor kan mjölk och andra mejeriprodukter utlösa en inflammatorisk reaktion, men detta gäller inte alla. Om du tål mjölk är det en bra källa till vitamin D och kalcium.

Välj mejeriprodukter med låg eller ingen fetthalt för att minska risken för viktökning och ohälsosamma fetter.

Vilka är de 5 sämsta matvarorna för personer med ledinflammation?

Här är de 5 främsta livsmedel eller ingredienser som bör undvikas vid ledgångsreumatism:

1. Transfetter (delvis härdade vegetabiliska oljor): dessa kan utlösa inflammation och är även dåliga för hjärtat.

2. Gluten: personer med ledgångsreumatism kan förbättra sina symtom genom att äta glutenfritt.

3. Raffinerade kolhydrater: dessa kan öka inflammationen i kroppen.

4. Raffinerat socker: raffinerat socker, såsom högfruktosmajsirap, kan öka inflammationen och finns i godis, läsk, glass och många andra processade livsmedel.

5. Processad mat och friterad mat: särskilt de som innehåller avancerade glykationsändprodukter (AGE), exempelvis bacon, grillad biff, rostade eller stekta kycklingar, majonnäs och pommes frites.

Det kan vara bra att begränsa eller undvika sockerhaltiga drycker, rött vin och annan alkohol om du har ledgångsreumatism. Det är värt att notera att ett överdrivet intag av salt också har kopplats till en högre risk för att utveckla reumatoid artrit, särskilt hos personer som röker.

Vilka livsmedel är bäst att äta vid ledgångsreumatism?

En balanserad kost som innehåller en rad antioxidanter och andra näringsämnen kan vara fördelaktig för personer med ledinflammation. Det innebär att man bör fokusera på färska frukter och grönsaker, fullkorn samt hälsosamma oljor såsom olivolja. Att prova på en medelhavsdiet kan vara ett alternativ att överväga.

Är bananer bra eller dåliga för personer med ledinflammation?

Bananer är fördelaktiga för personer med ledinflammation eftersom de innehåller antioxidanter, vilka kan hjälpa till att minska inflammationen, samt kalium som kan stärka benen.

Vilka frukter och grönsaker bör undvikas vid ledinflammation?

En del människor hävdar att äggplantor, tomater, potatis och paprika verkar förvärra smärta och inflammation vid ledgångsreumatism. Dessa tillhör alla nattskattefamiljen och innehåller solanin. Dock finns det ingen vetenskaplig bevisning som stödjer detta påstående, och dessa livsmedel erbjuder en rad viktiga näringsämnen.

You might be interested:  Iphone X:s TrueDepth-kamera fungerar inte

En del experter anser att citrusfrukter, som citroner, kanske inte är till hjälp för personer med ledinflammation (artrit), men andra bevis tyder på att flavonoiderna i citrusfrukter kan vara fördelaktiga på grund av deras antiinflammatoriska egenskaper. Mer forskning behövs för att fastställa detta.

Om du lider av ledinflammation kan en hälsosam kost och livsstil hjälpa till att förbättra dina symtom.

Studier tyder på att det är bäst att undvika vissa livsmedel och drycker om du lider av ledgångsreumatism. Dessa inkluderar starkt processade livsmedel, rött kött, stekt mat, alkohol och allt som innehåller tillsatt socker.

Kom ihåg att faktorer som din aktivitetsnivå, kroppsvikt och rökvanor också är viktiga för att hantera ledinflammation.

Eggs good for arthritis

1. Rött kött: Det innehåller höga nivåer av puriner, vilket kan öka inflammationen i kroppen.

2. Processade livsmedel: De innehåller ofta transfetter och andra skadliga ämnen som kan förvärra symtomen på ledgångsreumatism.

3. Sockerhaltiga drycker: Överdriven konsumtion av socker kan leda till viktökning och ökad inflammation i kroppen.

4. Mjölkprodukter: Vissa personer med ledgångsreumatism upplever att mjölkprodukter kan förvärra deras symtom, särskilt om de är laktosintoleranta.

5. Glutenhaltiga livsmedel: Vissa personer med reumatoid artrit rapporterar att de mår bättre när de undviker glutenrika produkter såsom vete, råg och korn.

6. Alkohol: För mycket alkohol kan påverka levern negativt och även förvärra inflammation i kroppen hos personer med ledgångsreumatism.

7. Friterad mat: Mat som friteras vid höga temperaturer bildar skadliga ämnen som kan bidra till inflammation i kroppen.

8. Koffein: Höga intag av koffein från exempelvis kaffe eller energidrycker har visat sig kunna öka risken för inflammatoriska sjukdomar såsom reumatoid artrit.

9. Salt: För mycket salt kan leda till vätskeretention och ökad inflammation i kroppen.

10. Processat spannmål: Spannmålsprodukter som innehåller vitt mjöl och tillsatt socker kan förvärra inflammation hos personer med ledgångsreumatism.

Kom ihåg att det är bäst att rådgöra med en läkare eller dietist för individuella kostrekommendationer baserade på dina specifika behov och symtom.

Bananas OK for arthritis

Är bananer dåliga för ledinflammation? Nej, bananer är inte dåliga för ledinflammation eftersom de innehåller antioxidanter som minskar inflammationen samt kalium som behövs för friska ben. Att inkludera bananer i kosten kan vara fördelaktigt för personer med arthritis.

P.S. Det är viktigt att komma ihåg att kost spelar en avgörande roll vid hantering av arthritis. Förutom att undvika vissa livsmedel kan det också vara bra att inkludera antiinflammatoriska livsmedel såsom fisk, gröna bladgrönsaker och nötter i kosten. Kom ihåg att rådgöra med en läkare eller dietist för individuella rekommendationer baserat på din specifika situation och hälsa.

Chicken bad for arthritis

Kött och skaldjur: Välj magert kött och fet fisk som ett bra alternativ till rött kött, vilket har kopplats till ökad inflammation. Kyckling och kalkon är också utmärkta val. Köttälskare bör välja magrare delar, som entrecote, flankstek eller oxfilé. Processat kött innehåller höga halter av natrium, socker och konserveringsmedel.

1. Rött kött

2. Processat kött (som korv, bacon eller salami)

3. Skaldjur med hög halt av puriner (som musslor eller ostron)

4. Sockerrika drycker (som läsk eller juice med tillsatt socker)

5. Mjölkprodukter med högt fettinnehåll

6. Friterad mat

7. Mat med hög halt av mättade fetter (som smör eller grädde)

8. Livsmedel som innehåller transfetter (som margarin eller snacks)

9 .Alkoholhaltiga drycker i stora mängder

10 .Mat med hög salthalt

Kom ihåg att dessa livsmedel kan öka inflammationen i kroppen och förvärra symtomen på ledinflammation hos vissa personer.

5 worst foods for arthritis

Sötsaker, som innehåller mycket socker. Raffinerade kolhydrater, såsom vitt bröd och pasta. Matvaror som är starkt processade och innehåller tillsatser. Drycker med extra tillsatt socker. Livsmedel rika på puriner, exempelvis skaldjur och organkött. Alkoholhaltiga drycker bör undvikas vid ledgångsreumatism (artrit). Mat med högt saltinnehåll kan också vara olämpligt för personer med artrit.

5 vegetables to avoid for arthritis

Vissa personer med ledgångsreumatism hävdar att nattskatteväxter – som tomater, potatis, aubergine och paprika – får deras sjukdom att förvärras. Även om det inte finns några studier som stöder en koppling mellan ledgångsreumatism och de flesta nattskatteväxterna kan tomater vara ett undantag. Det beror på att de höjer urinsyranivåerna.

Forskning har ännu inte kunnat bekräfta en tydlig länk mellan intaget av nattskatteväxter och försämring av symtom hos personer med ledgångsreumatism. Vissa människor kan dock uppleva ökad smärta eller inflammation efter att ha ätit dessa grönsaker.

P.S.: Om du lider av ledgångsreumatism är det viktigt att observera hur din kropp reagerar på olika livsmedel. Prata gärna med din läkare eller dietist för råd om vilken kost som passar dig bäst.