Astronomy computer program “Space Engine” redirects here. For the voxel-based sandbox game, see.

SpaceEngine är en programvara som skapades av Vladimir Romanyuk från Cosmographic Software. Den första versionen, 0.74, släpptes i juni 2010 och har sedan dess genomgått flera uppdateringar och förbättringar. En av de vanligaste problemen som användare kan stöta på när de använder SpaceEngine är att planetytan inte laddas korrekt.

Det här problemet kan uppstå av olika anledningar och det finns några saker du kan göra för att försöka lösa det. För det första bör du se till att din dator uppfyller systemkraven för programvaran. Om din dator inte har tillräckligt med minne eller grafikprestanda kan detta leda till att ytan inte laddas ordentligt.

En annan möjlig orsak till problemet är felaktiga inställningar i själva programvaran. Du bör kontrollera om du har valt rätt alternativ för rendering och grafikinställningar i SpaceEngine’s meny.

Om dessa åtgärder inte hjälper kan det vara värt att prova en ominstallation av programmet eller uppgradera till den senaste versionen om sådan finns tillgänglig.

Sammanfattningsvis, om planetytorna inte laddas korrekt när du använder SpaceEngine, bör du dubbelkolla systemkraven, justera inställningarna inom programvaran och eventuellt överväga en ominstallation eller uppgradering av programmet.

Skapad i

  • (huvudprogram)
  • (skärmar)
  • och senare (64-bit)
  • (planerad) < li>(planerad) 4 GB (endast programvara) till 50 GB (med alla valfria DLC: er: HD-paket)

    Tillgänglig på mer än 20 språk

    Lista över språk:

    Engelska, Katalanska, Kroatiska, Kinesiska, Tjeckiska, Spanska, Finska, Franska,

    Tyska, Ungerska, Indonesiska , Italienska , Holländsksvenskt

    Webbplats.

    SpaceEngine är en interaktiv 3D- och astronomiprogramvara utvecklad av Vladimir Romanyuk. Den skapar en planetarium i 1:1-skala som representerar hela universum genom en kombination av verklig astronomisk data och vetenskapligt korrekta algoritmer. Användare kan resa genom rymden i vilken riktning eller hastighet som helst, både framåt och bakåt i tiden. SpaceEngine befinner sig fortfarande i utvecklingsfasen och den senaste versionen är 0.9.8.0E, släppt i augusti 2017, tillgänglig för nedladdning gratis. Version 0.990 beta var den första betalda utgåvan, släpptes i juni 2019 på Steam-plattformen. Programmet har full support för…

    Information om egenskaper hos objekt, såsom stjärnor, planeter, månar osv., visas för användaren på skärmen och i ett tillgängligt informationsfönster. Användare kan observera himlakroppar av olika storlekar och typer, liknande andra simuleringsprogram som Celestia, OpenSpace osv. I standardversionen av SpaceEngine finns det över 130 000 verkliga objekt att utforska, inklusive stjärnor från kataloger som Hipparcos och Tycho-2, välkända galaxer samt alla kända solsystem med deras planeter och månar.

    Functionality

    Användargränssnittet i SpaceEngine visar en procedurellt genererad planetyta som inte laddas.

    Målet med SpaceEngine är att uppnå vetenskaplig realism och återskapa alla typer av kända astronomiska fenomen. Genom användning av procedurgenerering skapas en enorm kubisk värld som sträcker sig över 10 miljarder (32,6 miljarder) enheter på varje sida, ungefär placerad i mitten av universum. Inuti programmet kan användare använda sökfunktioner för att filtrera resultat baserat på olika egenskaper. Till exempel kan man filtrera efter specifika miljötyper, temperaturintervall eller atmosfärsammansättningar för att hitta olika planeter och världar bland det omfattande utbudet.

    SpaceEngine har också en inbyggd flygsimulator (för närvarande i Alpha) som låter användarna spawna ett urval av fiktiva rymdskepp som kan flygas i en exakt modell av och även en atmosfärisk flygmodell när man går in i atmosfären på olika planeter och månar. Rymdskeppen varierar från små till stora interstellära skepp, alla designade med realism i åtanke och utrustade med vapen, motorer och sköldar. Interstellära skepp simulerar de hypotetiska effekterna av relativitetsteorin, inklusive de relativistiska effekterna som skulle uppstå i verkligheten.

    Problem med laddning av yta på planeter i Space Engine

    De faktiska objekt som SpaceEngine inkluderar är stjärnor, NGC- och IC-katalogerna för galaxer, alla kända exoplaneter samt framstående nebulosor och objekt i solsystemet, inklusive några månar.

    Problem med laddning av ytor på planeter i Space Engine

    I Space Engine strävar man efter att skapa så realistiska objekt som möjligt genom procedurgenerering. Objekten inkluderar galaxer, stjärnkluster (öppna och klotformade), nebulosor och enskilda stjärnor, med både jordliknande planeter och gasjättar samt månar. Dessa objekt kan precis som icke-procedurgenererade objekt sparas manuellt av användaren och sökas efter.

    Problem med att ladda ytor på Space Engine-planeter

    Programvaran har en inbyggd databas som ger detaljerad information om alla himlakroppar och möjliggör för spelaren att skapa anpassade namn och beskrivningar för dem. Den har också en platser-databas där spelaren kan spara vilken position och tid som helst i simuleringen och ladda den igen i framtiden.

    Problem med att ladda ytan på planeter i Space Engine

    SpaceEngine har en ganska stor modding-community dedikerad till att utvidga programmet’s nuvarande kataloger, förbättra saker som texturkvalitet och till och med förbättra programmet’s terräng- och molngenerering som helhet (se ). Vissa SE-tilläggsskapare skapar fiktiva stjärnsystem för sina projekt, andra gör 3D-modellering av rymdfarkoster och vissa gör helt olika saker. Dessa tillägg är alla tillgängliga att ladda ner från..

    Problem med laddning av yta på Space Engine-planeter

    Även om objekt som ingår i ett planetsystem rör sig och stjärnor roterar runt sin egen axel och varandra i olika hastigheter, så simuleras inte stellär eller precession, och galaxer befinner sig på fasta positioner utan rotation.

    De flesta rymdfarkoster i verkliga världen är inte tillgängliga i SpaceEngine. De få farkoster som finns inkluderade använder inte realistiska banor eller korrekta orienteringar.

    SpaceEngine stöder inte dessa typer av planetytor. Faktum är att de flesta, om inte alla, simuleringsprogram stöder inte intrinsiska variabla stjärnor.

    I SpaceEngine simuleras inte gravitationen utanför omloppsbanorna för månar, planeter och stjärnor i ett system, med undantag för det kontrollerbara rymdskeppet.

    Hur man installerar SpaceEngine

    För att installera SpaceEngine, behöver du bara ladda ner den körbara installationsfilen och sedan köra den följt av instruktionerna. Observera att SpaceEngine automatiskt kommer att konfigurera sig själv för det språk du väljer under installationen. Det är viktigt att notera att SpaceEngine är en portabel applikation.

    Här är några praktiska tips för installationen av SpaceEngine:

    1. Ladda ner installationsfilen: Besök webbplatsen där SpaceEngine finns tillgängligt och hitta rätt fil för din dator (Windows, Mac eller Linux). Klicka på nedladdningslänken och spara filen på önskad plats på din dator.

    2. Kör installationsprogrammet: Navigera till mappen där du sparade installationsfilen och dubbelklicka på den för att starta installationen. Följ de angivna stegen i installationsguiden noggrant.

    3. Välj språk: Under installationens gång kommer du bli ombedd att välja ett språk som SpaceEngine ska användas med. Se till att välja det önskade språket från listan innan du fortsätter med resterande steg.

    Problem med att ladda yta på planeter i Space Engine

    Utvecklingen av SpaceEngine startade 2005 och den första offentliga versionen släpptes i juni 2010. Programvaran är skriven i ett programmeringsspråk och använder sig av grafikmotorer som är skrivna i ett annat språk. I version 0.990 har shaders uppdaterats för att skydda mot vissa problem. Planer finns på att öppna upp möjligheten för gemenskapen att utveckla specialinnehåll till spelet, med fartygseffekter som blir tillgängliga för användare som köpt spelet.

    Den 27 maj 2019 gjordes butikssidan för SpaceEngine tillgänglig inför släppet av den första betalversionen, 0.990 beta.

    För närvarande är SpaceEngine endast tillgängligt för Windows-datorer, men det finns planer på att programvaran ska stödja macOS och Linux i framtiden. Även om SpaceEngine bara har inbyggt stöd för Windows kan Steam-versionen köras på Linux via Steams kompatibilitetsverktyg.

    Hur realistisk är SpaceEngine?

    Det här är i princip en simulering av det faktiska kända universumet. Det är realistiskt på så sätt att det har skalenliga modeller av de flesta observerade galaxerna, stjärnorna, planeterna osv., som du kan flyga med din kamera och bara utforska.

    – Simulering av det kända universumet

    – Realistiska skalenliga modeller

    – Innehåller de flesta observerade galaxer, stjärnor och planeter

    – Möjlighet att flyga med kameran genom modellerna

    – Utforskning av universums olika delar

    Problem med att ladda ytan på planeter i Space Engine

    En artikel av Thomas Tamblyn från oktober 2014 nämner också Space Engine och dess imponerande funktioner. En annan författare, Cara Ellison, skrev också om programmet i mars 2013.

    SpaceEngine.org är den officiella webbplatsen för Space Engine och ger användarna möjlighet att ladda ner programvaran samt få tillgång till ytterligare resurser och uppdateringar.

    Stephan Wilke rapporterade om programmet i PC Games Hardware i maj 2013, där han berömde dess realistiska grafik och detaljerade simuleringar.

    Elite Games publicerade även en recension på ryska år 2012 som hyllade Space Engine’s realism.

    Den senaste referensen kommer från augusti 2020 då det noteras att nya uppdateringar släppts för programvaran.

    Författaren Vladimir Romanyuk har fortsatt att skriva artiklar om Space Engine fram till maj 2019 när hans senaste artikel publicerades på spaceengine.org.

    Vilket universum tillhör jorden?

    Jorden befinner sig i en av spiralarmarna i Vintergatan (som kallas Orion-armen), ungefär två tredjedelar ut från galaxens centrum. Här tillhör vi solsystemet – en grupp med åtta planeter, samt ett stort antal kometer, asteroider och dvärgplaneter som kretsar runt solen.

    Vår planet Jorden är alltså en del av detta solsystem där det finns flera andra himlakroppar. Vi befinner oss i Vintergatans Orion-arm, vilket är en spiralformad del av galaxen. Det är ungefär två tredjedelar ut från mitten av galaxen.

    Inom vårt solsystem cirkulerar åtta planeter runt vår stjärna Solen. Förutom dessa planeter finns det också många kometer, asteroider och dvärgplaneter som rör sig runt Solen.

    Problem med att ladda planetytan i Space Engine