Could Not Create App Password Please Try Again Later

Du har aktiverat flerfaktorsautentisering (MFA) på Office 365 (O365)-portalen eller Microsoft 365.

MFA fungerar och dina användare kan logga in på office.com-webbplatsen med hjälp av det.

Du ser inte ‘app-lösenordet’ någonstans, och sektionen för kontoinställningar verkar sakna den delen.

Du har konfigurerat en villkorlig åtkomstpolicy för flerfaktor, enligt Microsofts instruktioner.

Vad är app-lösenord i Office 365 eller Azure?

App-lösenord är unika lösenord som används för att autentisera äldre programvara mot Office 365.

En vanlig användningssituation är med Outlook 2010 eller Outlook 2016. Till exempel kan dessa ha varit fristående installationer innan Office 365 antogs. Dessa äldre versioner av Office kanske inte vet hur man hanterar en begäran om flera faktorer.

Om din organisation använder Office 365 rekommenderar jag att du installerar den senaste versionen av Office 365 från office.com. De senaste versionerna kan hantera flerfaktorsautentisering och behöver inte app-lösenord.

Hur ser det ut när en app-lösenord saknas?

Du bör kunna se eller skapa app-lösenord från användarens kontoinställningar i Office 365.

Om du upplever detta problem är området för app-lösenord tomt. Bilden ovan visar att app-lösenordsområdet saknas. Det borde finnas precis under Kontaktpreferenser.

Orsak till att det inte går att skapa app-lösenord – Försök igen senare

Inom Office 365-administrationsportalen finns det två separata sätt att aktivera MFA för användare. Ett sätt är att använda menyn Admin > Användare > Multi-faktorautentisering för enskilda användare. Det andra sättet är att konfigurera en villkorlig åtkomstpolicy. Enligt Microsofts artiklar rekommenderas det att använda den villkorliga åtkomstpolicyn, men det uppstår ett problem med detta…

Det verkar finnas en bugg där app-lösenord inte aktiveras korrekt när du använder villkorlig åtkomst.

För att lösa problemet behöver du aktivera flerfaktorsautentisering genom att använda menyn för användare, inte genom att använda villkorlig åtkomst.

En positiv nyhet är att du inte behöver överge din policy för villkorlig åtkomst helt och hållet. Använd bara denna lösning för personer som behöver en app-lösenord, inte alla.

You might be interested:  Artikeln handlar om problemet med att Counter-Strike: Global Offensive (CS GO) körs i bakgrunden, men inte visas på skärmen

Kunde inte skapa app-lösenord, försök igen senare – Hur man åtgärdar det

För att aktivera app-lösenord i O365 behöver du använda sidan för flerfaktorsautentisering i admincenter.

Gå till Office 365 och logga in med ditt administratörskonto.

I mitten av sidan kommer du att se en länk till ‘Multi-faktor autentisering’. Klicka på denna länk.

Din användarlista kommer att visas. Du kan filtrera efter enskilda användare här.

Välj användaren som behöver ett app-lösenord och klicka på ‘Aktivera’.

Aktivera användaren här även om du redan har konfigurerat en villkorlig åtkomstpolicy för MFA som inkluderar användaren.

För de flesta organisationer bör problemet nu vara löst. När jag testade detta, trädde ändringen i kraft omedelbart och jag kunde skapa mitt app-lösenord som användare inom 30 sekunder.

Under senare tid (från maj 2020 och framåt) har vi märkt att det förekommer mer komplexa problem som inte kan lösas genom att aktivera MFA i användarområdet. Läs vidare för information om hur man åtgärdar dessa problem.

Varför är app-lösenord inte ett alternativ i Office 365?

Ett app-lösenord är en speciell typ av lösenord som används när du använder appar eller enheter som inte kan hantera flerfaktorsautentisering på samma sätt som vanliga webbläsare. Genom att skapa ett app-lösenord får du tillgång till dina Office 365-tjänster även om de kräver flerfaktorsautentisering.

Kunde inte skapa app-lösenord, försök igen senare

Tack till Rob Ryan som skickade mig dessa fixsteg. Tack så mycket!

Symptom: App-lösenordet saknas oavsett om vi aktiverar eller inaktiverar MFA från Admin Center > Användare.

Att inaktivera MFA tog inte bort kravet på flerfaktorsautentisering när vi loggar in med en inkognitowebbplats.

Vi kunde inte hitta några villkorliga åtkomstpolicyer, och ingen hade konfigurerat några sådana.

Testade e-postanslutning med hjälp av testconnectivity.microsoft.com (Outlook-test). Det misslyckades med ett fel som sa att en villkorlig åtkomstpolicy nekade åtkomst.

Hans konto hade definitivt villkorlig åtkomstpolicy tillämpad, men de var dolda, möjligen eftersom hans O365-licens inte hade Active Directory Premium 2-rättigheter.

Till slut skickade vi in en supportbiljett till Microsoft, och de visade oss rätt väg.

Problemet låg i en inställning under Office 365 Admin Panel. Det finns en inställning för ‘Modern Authentication’ som behöver stängas av för vissa appar som använder en annan eller äldre Exchange-autentiseringsprocess.

(Förvaltningscenter > Inställningar > Orginställningar > Tjänstflik > Modern autentisering). Gå till dessa inställningar för att lösa problemet med att inte kunna skapa app-lösenord. Följ stegen och försök igen senare om felet kvarstår.

Denna inställning finns i Admin Panelen genom att klicka på ‘Inställningar’ i vänstermenyn och sedan klicka på ‘Org-inställningar’ under rullgardinsmenyn. Klicka sedan på ‘Modern autentisering’ i listan över inställningar. Växla till ‘av’, vänta 2-3 timmar..

Then to set “App “Password, go under the user My Account, “Security & privacy”, “Additional security verification”, “Create and manage app passwords”. In older versions of Office 365 the App Password option was in the title banner of the page, in larger font next to “Security Info”. It is now found by clicking on the “+ Add Method Button”, when available.

You might be interested:  C Drive, Where Art Thou? Disk Defragmenter Seeks Your Presence in Windows 10

Kunde inte skapa app-lösenord. Försök igen senare

Kunde inte skapa app-lösenord. Försök igen senare.

Det finns flera möjliga orsaker till detta felmeddelande. Det kan bero på tekniska problem hos Microsoft, temporära nätverksproblem eller överbelastning av servern som hanterar app-lösenorden. Ibland kan det också vara så att användaren har nått gränsen för antalet app-lösenord som är tillåtna för deras konto.

Om du står inför detta problem rekommenderas det att du väntar en stund och sedan försöker igen senare. Om felet kvarstår efter ett tag kan det vara bra att kontrollera om ditt nätverk fungerar korrekt och om andra tjänster från Microsoft upplever liknande problem.

Du kan också prova att rensa webbläsarcachemin eller byta till en annan webbläsare för att se om det gör någon skillnad. I vissa fall kan även inaktivering av eventuella adblockers eller antivirusprogram hjälpa till att lösa problemet.

Kunde inte skapa app-lösenord. Försök igen senare.

Om detta händer finns det några saker du kan prova för att lösa problemet:

1. Kontrollera din internetanslutning och se till att den är stabil.

2. Se till att ditt Microsoft-konto har rättigheter att skapa app-lösenord.

3. Följ instruktionerna på Microsofts webbplats för att aktivera eller inaktivera modern autentisering i Exchange Online.

4. Om felet fortsätter, vänta en stund och försök sedan igen senare.

Det är viktigt att notera att detta felmeddelande endast indikerar ett tillfälligt problem med möjligheten att skapa app-lösenord och bör inte vara orsakat av något allvarligt tekniskt fel.

För mer information om hur man ansluter till Exchange Online med PowerShell, besök länken ovanför (på engelska).

Hur låter jag användare skapa ett app-lösenord?

För att komma igång med Azure multi-factor autentisering, följ dessa steg:

1. Gå till användare och aktiva användare i din Azure-konsol.

3. På sidan för multi-factor autentisering, klicka på tjänstinställningar.

4. Under avsnittet för app-lösenord, aktivera möjligheten för användarna att skapa app-lösenord för inloggning i icke-webbläsarbaserade appar.

Genom att följa dessa steg kommer du kunna sätta upp Azure multi-factor autentisering samt ge dina användare möjlighet att skapa app-lösenord vid behov.

Lösning för problemet med att skapa app-lösenord i Office 365

Tack till Jim Hill för att han skickade dessa alternativa åtgärder som fungerade för honom. Du kan se hans ursprungliga meddelande i kommentarerna. Skål!

Jag hittade en lösning! Jag är inte säker på om dessa är exakt de steg jag tog, men grundorsaken var att användaren tidigare hade en villkorad åtkomstpolicy applicerad.

Därefter kommer de att kunna se och skapa ett nytt app-lösenord..

Det tog mig en månad att lista ut detta, och mina exakta steg kanske inte var precis som jag sa ovan. Förhoppningsvis kan hela communityn komma fram till det bästa sättet..

You might be interested:  Den Mystiska Samsung Galaxy Note 10.1 N8000 Custom Rom

Var kan jag hantera app-lösenord för Office 365 multi-faktor?

Logga in på office.com med det användarkonto som behöver en app-lösenord.

Klicka på ikonen för ditt konto i det övre högra hörnet (vanligtvis visas dina initialer).

How do I enable app passwords in Office 365 admin?

Förklaring av ämnet:

– Gå till inställningarna i Office 365-administrationen.

– Hantera lösenord för appar som används med ditt konto.

– Skapa eller ta bort lösenord för appar kopplade till ditt Office 365-konto.

Användarnamn och lösenord. Enkla sätt att skydda våra digitala konton. Men ibland kan det hända att lösenordet inte fungerar som det ska. Varför?

1. Felaktigt angivet lösenord.

2. Tillfällig tekniskt störning.

3. Problem med internetanslutningen.

4. Inkompatibilitet mellan enheten och appen.

5. Begränsningar eller blockeringar från din internetleverantör eller nätverksadministratör.

6. Appen kräver uppdatering för att fungera korrekt.

7. Problem med ditt användarkonto hos appens leverantör.

8. Säkerhetsinställningar som blockerar åtkomst till appen.

9. Felkonfiguration av enheten eller inställningar för autentiseringsskydd (exempelvis tvåfaktorsautentisering).

10.Tillfällig överbelastning på servern.

Kom ihåg att dessa bara är möjliga orsaker och det kan vara bäst att kontakta supportteamet för den specifika appen eller tjänsten för mer exakt hjälp i ditt fall.

Varför fungerar inte min app-lås?

Q: Varför fungerar inte AppLock längre på mina appar? A: Om du har uppgraderat till Android 5 och AppLock slutade fungera eller om du inte kan aktivera Användningsåtkomst vid registreringen, gå till Inställningar -> Säkerhet -> Appar med användningsåtkomst och aktivera AppLock. Det bör lösa eventuella problem och låta dig slutföra registreringen.

Förklaring av ämnet:

1. En uppdatering av Android-systemet kan ha orsakat att AppLock inte längre fungerar som det ska.

2. För att åtgärda detta behöver användaren aktivera Användningsåtkomst för AppLock i inställningarna.

3. Genom att följa dessa steg borde problemet lösas och användaren kan fortsätta använda AppLock för att låsa sina appar.

Microsoft removed app password

Microsoft meddelade att från och med den 1 oktober 2022 kommer grundläggande autentisering att inaktiveras med Modern Authentication. Detta innebär att användare inte längre kommer kunna använda äldre autentiseringsmetoder för sina Microsoft-konton.

P.S. Det är viktigt för användare att vara medvetna om denna förändring och se till att de har uppdaterat sina autentiseringsinställningar i tid för att undvika eventuella problem eller avbrott i deras kontotillgång efter den angivna datumet.

How to grant permission to an app in Office 365

1. Gå till Microsoft 365-administrationscentret.

2. Klicka på fliken Inställningar och välj sedan Organisationens inställningar.

3. Välj Tjänster på sidan Organisationens inställningar.

4. Välj Användarbehörighet för appar på sidan Tjänster.

5. På sidan Användarbehörighet för appar, välj alternativet för att aktivera eller inaktivera användarbehörighet.

6. Kontrollera om problemet kvarstår efter att ha ändrat användarbehörigheten.

Observera: Om listan inte innehåller 10 steg betyder det att det inte finns fler relevanta åtgärder i detta fall.