Hydrogen Is A Fossil Fuel Or Not

Hydrogen is a topic of great debate when it comes to its classification as a fossil fuel. While some argue that hydrogen should be considered a fossil fuel due to its production from natural gas or coal, others believe that it can be produced using renewable energy sources and therefore should not fall under the same category. In this article, we will explore the different perspectives on whether hydrogen should be classified as a fossil fuel or not, shedding light on the various factors involved in this ongoing discussion.

Varför all uppståndelse kring vätgas?

Den korta svaret är att fossilbränsleindustrin ser väte som ett sätt att fortsätta borra och bygga ny infrastruktur. Friends of the Earth har följt hur industrin framgångsrikt använt sin PR- och lobbymaskin de senaste åren för att få beslutsfattare att tro att väte är en allomfattande klimatlösning. Forskning utförd av klimatvetenskapare (utan kopplingar till fossilbränslen) har motbevisat branschens påståenden om att väte bör spela en stor roll i vår avkarboniserade framtid, även om vätet utvunnet från vatten (med hjälp av förnybara energikällor) skulle kunna – och borde – spela en viktig roll i ersättningen av det smutsigaste väte som för närvarande utvinns från fossila bränslen. Det kan också ha en roll i drivmedel för vissa transporter som långdistansflygningar och veteranbilar, men bevisen är långt ifrån klara. Men med miljarder dollar inom klimataktion som står på spel bara i USA kan vi förvänta oss mer lobbying, fler industrianpassade bevis och mer hype..

Är blå, grå, brun, rosa och grön vätgas olika typer av fossilbränsle?

A green hydrogen production facility project in Africa at Namaqua Engineering in Vredendal with the University of the Western Cape, South Africa. Photograph: Esa Alexander/Reuters

Att utvinna väte är energikrävande, så källan och hur det görs spelar båda roll. För närvarande kommer cirka 96% av världens väte från kol (brunt) och gas (grå), medan resten skapas från kärnkraft (rosa) och förnybara källor som vattenkraft, vind- och solenergi. Produktionen av både grått och brunt väte släpper ut koldioxid (CO2) samt metan i atmosfären. Detta super-förorenande väte används för närvarande som kemisk bas för syntetiska kvävegödselmedel, plastmaterial och stålindustrin bland andra industrier.

Blått väte är det som fossilbränsleindustrin satsar mest på, eftersom det fortfarande kommer från gas men förmodligen skulle koldioxiden fångas och lagras under jorden. Industrin hävdar att de har tekniken att fånga 80-90% av koldioxiden, men i verkligheten är det närmare 12% när varje steg i den energiintensiva processen utvärderas, enligt en vetenskaplig studie utförd av forskare vid Cornell University och publicerad år 2021. Visst bättre än ingenting, men metanutsläppen, som värmer upp planeten snabbare än koldioxid, skulle faktiskt vara högre än för grått väte på grund av den extra gas som behövs för att driva kolbindningen samt eventuell läckage längs hela produktionskedjan. Det bör noteras att begreppet renat väte myntades av fossilbränsleindustrin några månader efter den banbrytande studien från Cornell där man fann att blått väte har ett betydligt större utsläpp av växthusgaser jämfört med förbränning av gas, kol eller dieselolja för uppvärmning…

You might be interested:  Öppettider för Portobello Market i Notting Hill

Green hydrogen is extracted from water by electrolysis – using electricity generated by renewable energy sources (wind, solar, hydro). Climate experts (without links to fossil fuels) say green hydrogen can only be green if new renewable sources are constructed to power hydrogen production – rather than drawing on the current grid and questionable carbon accounting schemes. The industry disagrees: “Strict additionality rules requiring electrolytic hydrogen to be powered by new renewable energy is not practical, especially in the early years, and will severely limit the development of hydrogen projects,” said BP America.

Enligt Robert Howarth, professor i ekologi och miljöbiologi vid Cornell University, är den gröna vätgasen som marknadsförs av olje- och gasindustrin överdriven. Han menar att det kanske finns en liten roll för verkligt grön vätgas i en koldioxidneutral framtid, men att detta till stor del är ett marknadsföringstrick från industrin.

Vattenstoff – en fossilt bränsle?

Det finns många olika sätt att producera väte. Ett exempel är genom att använda vatten. Men det mesta av den väte som konsumeras idag framställs genom reformering av metan, vilket kommer från fossila bränslen. Så majoriteten av dagens väteproduktion kommer från fossilbränslen, men i sig självt är inte väte ett fossilbränsle.

För att producera väte från vatten kan man använda en process som kallas elektrolys. Det innebär att man använder elektricitet för att dela upp vattenmolekyler i syre och väteatomer. Vätet kan sedan användas som bränsle i bränsleceller för att generera el.

En annan metod för att producera väte är genom termisk gasifiering av biomassa eller organiska material såsom träflis eller jordbruksavfall. Genom denna process omvandlas materialet till en blandning av syngas (koldioxid och kolmonoxid) och vätgas, där vätgasen kan separeras ut och användas som energikälla.

Solenergi kan också utnyttjas för att framställa grönt väte genom solvärme- eller solcellsdrivna elektrolysanläggningar. Dessa anläggningar använder solljusets energi för a

Hydrogen – en fossil bränslekälla eller inte?

In addition to $26bn in direct financing for so-called hydrogen hubs and demo projects, another $100bn or so in uncapped tax credits could be paid out over the next few decades, so lots and lots of taxpayers’ money. Fossil fuel companies are also using hydrogen to justify building more pipelines, claiming that this infrastructure can be used for “clean hydrogen” in the future. But hydrogen is a highly flammable and corrosive element, and it would be costly to repurpose oil and gas infrastructure to make it safe for hydrogen. And while hydrogen is not a greenhouse gas, it is not harmless. It aggravates some greenhouse gases, for instance causing methane to stay in the atmosphere for longer.

The first offshore wind farm in the US began operations in late 2016 off Block Island in Rhode Island. Photograph: Michael Dwyer/AP

Sara Gersen, en advokat specialiserad inom ren energi på Earthjustice, säger att detta är en unik möjlighet att investera i verkliga nollutsläppslösningar. Men det kan bli katastrofalt om den federala regeringen lägger knappa resurser på infrastruktur och teknologier som kan förvärra klimatkrisen och orsaka ytterligare skador på folkhälsan. Att sprida förvirring kring vätgas är bara ett sätt att försena åtgärder, och förseningar blir dagens nya form av förnekelse.

You might be interested:  Så här laddar du ner musik från Youtube till din mobil

Vilken typ av bränsle är väte?

Vätgas är en ren bränslekälla som, när den förbrukas i en bränslecell, endast producerar vatten. Vätgas kan produceras från olika inhemska resurser, såsom naturgas, kärnkraft, biomassa och förnybar energi som sol- och vindkraft.

1. Naturgas: Genom reformering av naturgas kan vätgas extraheras.

2. Kärnkraft: Genom elektrolysprocessen kan vätgaselektroder användas för att separera väte från vatten med hjälp av kärnkraft.

3. Biomassa: Vissa biologiska material kan omvandlas till gas genom termokemisk konvertering eller förgasning och sedan användas för att producera vätgas.

4. Solenergi: Med hjälp av solpaneler eller solfångare kan elektricitet genereras och därefter användas i elektrolysen för att producera vätgas.

5. Vindkraft: Liknande solenergi kan vindkraft också generera elektricitet som sedan kan användas i elektrolysen.

Dessa metoder möjliggör diversifierade sätt att producera miljövänligare bränslen och minska beroendet av fossila bränslen inom transportsektorn samt bidra till minskad luftförorening och koldioxidutsläpp.

Hydrogen: En fossilbränsle eller en nyckel till en koldioxidfri framtid?

Ja, men i begränsad omfattning – med tanke på att det krävs mer energi för att producera, lagra och transportera väte än vad det ger när det omvandlas till användbar energi. Så att använda något annat än nya förnybara källor (sann grönt väte) kommer att kräva förbränning av fler fossila bränslen.

Enligt Michael Liebreich, värd för podcasten Cleaning Up, är det en självklarhet att byta ut fossila bränslen som används för syntetiska gödningsmedel, petrokemikalier och stål mot renare vätgas. Den globala produktionen av vätgas har idag en koldioxidavtryck som motsvarar Tysklands årliga utsläpp av växthusgaser. Därför är det bäst att så snabbt som möjligt övergå till grön vätgas (skapad från förnybar energi). Detta kan även vara användbart inom transportsektorn, exempelvis långdistansflygningar och tunga maskiner samt kanske för att lagra överskott av vind- och solenergi – även om inget av detta är helt klart eftersom det finns alternativa teknologier som konkurrerar på dessa marknader, enligt Liebreich.

But for most forms of transport (cars, bikes, buses and trains) and heating there are already safer, cleaner and cheaper technologies such as battery-run electric vehicles and heat pumps, so there’s little or no merit in investing time or money with hydrogen. Howarth said: “Renewable electricity is a scarce resource. Direct electrification and batteries offer so much more, and much more quickly. It’s a huge distraction and waste of resources to even be talking about heating homes and passenger vehicles with hydrogen.”

Carbon and hydrogen are fossil fuels

Fossila bränslen som kol, olja och gas är några av de viktigaste naturresurserna vi använder varje dag. Dessa fossila bränslen är alla kolväten, vilket betyder att de består av bara två element – kol och väte.

Will hydrogen replace fossil fuels?

Till skillnad från de flesta bränslen producerar väte inte den växthusgasen koldioxid (CO2) vid förbränning: istället bildas vatten. Detta innebär att förbränning av vätebränsle inte bidrar till klimatförändringarna. Den mångsidighet som vätebränsle erbjuder skapar många möjligheter att ersätta fossila bränslen inom olika delar av vår ekonomi.

P.S. Vätgas kan också användas som energilagring och kan spela en viktig roll i övergången till förnybar energi, eftersom det kan omvandlas till elektricitet genom bränsleceller när det behövs.

You might be interested:  Kan man bli president om man inte är född i USA?

Hydrogen, a natural fuel?

Vätgas kan produceras från olika resurser, såsom naturgas, kärnkraft, biogas och förnybar energi som sol- och vindkraft. Utmaningen ligger i att kunna utvinna vätgas som en gas i stor skala för att driva våra hem och företag.

P.S. Vätgas anses vara ett lovande alternativ till fossila bränslen eftersom det inte avger några växthusgaser vid förbränning. Dessutom kan den användas inom transportsektorn genom bränsleceller för att driva fordon utan utsläpp av skadliga ämnen.

P.P.S För närvarande är dock produktionen av vätgas fortfarande beroende av icke-förnybara resurser som naturgas och kärnkraft, vilket gör debatten om huruvida vätgas ska klassificeras som en fossil bränslekälla eller inte fortsatt aktuell.

Hydrogen fuel is not a biofuel

1. Bränsleceller fungerar som alternativa batterier med hjälp av vätgas och syre för att producera elektricitet, med endast vatten som biprodukt.

2. Biobränslen används som ersättning för fossila bränslen i form av gas eller flytande bränsle, vilket minskar utsläppen av växthusgaser.

3. Vätgas kan produceras genom elektrolys av vatten eller genom reformering av naturgas eller andra kolvätessubstanser.

4. Biobränslen framställs från organiskt material såsom biomassa, alger eller jordbruksavfall genom processer som förgasning, raffinering eller fermentering.

5. Bränncellen har högre verkningsgrad än traditionella förbränningsmotorer och ger tystare drift utan avgasutsläpp.

6. Biobränslens effektivitet beror på produktionsmetoden samt typen och kvaliteten på det organiska materialet som används.

7. Vätgasinfrastrukturen är fortfarande under utveckling och begränsad jämfört med befintliga bensinstationer.

8. Biobränslens infrastruktur finns redan etablerad inom transportsektorn eftersom de kan blandas med konventionella bränslen eller användas som rena alternativ.

9. Vätgas kan också användas för att lagra överskott av förnybar energi och fungera som en form av energilagring.

10. Biobränslen har potential att minska beroendet av fossila bränslen och främja hållbara jordbruks- och skogsbrukssystem.

Dessa skillnader visar på de olika egenskaperna hos vätgasbränsleceller och biobränslen, vilket ger oss flera alternativ när det gäller att minska utsläppen från transportsektorn och främja en renare miljö.

Hydrogen fuel is non renewable

Vätebränsleceller kan generera elektricitet med upp till 65 procents effektivitet. Vätgas är förnybart och kan produceras om och om igen, till skillnad från andra icke-förnybara energikällor. Det innebär att vätgas ger oss en begränsad bränslekälla som inte tar slut.

Förenklat:

1. Vätebränsleceller kan skapa el på ett effektivt sätt.

2. Vätgas är förnybart och kan återproduceras.

3. Med vätgas har vi en bränslekälla som inte tar slut.

Hydrogen good fuel?

Hydrogen är användbart som bränsle eftersom det har en hög energiinnehåll per viktenhet. Det är därför det används som raketbränsle och i bränsleceller för att producera elektricitet på vissa rymdfarkoster.

Fördelar med väte som bränsle:

1. Högt energiinnehåll: Vätgas har en högre energitäthet än de flesta andra bränslen, vilket gör det till ett effektivt alternativ för att driva fordon och generera el.

2. Ren utsläpp: När väte förbränns produceras endast rent vatten som biprodukt, vilket minskar utsläppen av skadliga gaser och bidrar till en renare miljö.

3. Mångsidighet: Vätgas kan användas i olika typer av applikationer, från transportsektorn till industrier och bostadsområden, vilket ger flexibilitet i dess användning.

Det är dock viktigt att notera att framställningen av väte vanligtvis kräver fossila bränslen eller annan icke-förnybar energikälla, vilket kan göra processen mindre hållbar ur ett miljömässigt perspektiv om inte förnybara metoder används.