Howard Hawks var en framstående regissör inom filmindustrin.

Att Ha Och Inte Ha 1944

Jack L. Warner hade också en viktig roll i produktionen av filmen. Han agerade som verkställande producent och bidrog till att säkerställa framgången för projektet.

Att ha och inte ha, 1944: Musik av

Franz Waxman är en kompositör som arbetade med musiken till filmen To Have And Have Not 1944. Trots sitt bidrag blev han inte krediterad för sitt arbete i filmen.

Att Ha Och Inte Ha 1944: En Cinematografisk Mästerverk

Sidney Hickox director of photography (as Sid Hickox)

Att Besitta Och Inte Besitta 1944

Christian Nyby var en filmredaktör som arbetade på filmen To Have And Have Not 1944.

Att ha och inte ha, 1944: Konstnärlig riktning av

Charles Novi

Att Ha och Inte Ha 1944: Set Design av

I tabellen finns namnet Casey Roberts, som är ansvarig för att dekorera setet i filmen To Have And Have Not från 1944.

You might be interested:  Krigsguden som inte är i fullskärm

Kostymdesign av To Have And Have Not 1944

Milo Anderson är namnet på en person som har något att göra med klänningar.

Att äga och inte äga 1944: En djupdykning i filmens makeup-avdelning

Perc Westmore var en makeupartist som arbetade på filmen To Have And Have Not från 1944. Han ansvarade för att skapa och applicera sminket på skådespelarna under inspelningen. En annan person som också bidrog till sminkarbetet var Joe Stinton, även om han inte fick något erkännande i eftertexterna. Edith Westmore var hårstylisten för filmen och hjälpte till med att styla skådespelarnas hår, även om hon inte nämndes vid namn i eftertexterna.

Produktionshantering: Att Äga Och Inte Äga 1944

Chuck Hansen och Eric Stacey var båda unit managers för filmen To Have And Have Not 1944. Deras bidrag till produktionen erkändes inte officiellt, men de spelade en viktig roll bakom kulisserna.

Att ha och inte ha 1944: En andra enhetsregissör eller assistentregissör

Paul Helmick, David Klegman, Russell Llewellyn, Don Siegel, Jack Sullivan och Robert Vreeland var alla assistentregissörer för filmen To Have And Have Not från 1944. Deras bidrag till produktionen var betydande men de fick ingen officiell kredit för sitt arbete.

Att Ha Och Inte Ha 1944: En Resa Genom Art Department

John More och Keefe O’Malley var båda med i filmen To Have And Have Not från 1944 som props-assistenter.

Ljudavdelningen: Att ha och inte ha 1944

Oliver S. Garretson var ansvarig för ljudet i filmen To Have And Have Not från 1944. Gerald W. Alexander och Robert G. Wayne arbetade också med ljudet, men deras bidrag var inte krediterade i filmen. Edward Ullman var ljudtekniker och hans arbete blev inte heller erkänt officiellt i eftertexterna av filmen.

Att Ha Och Inte Ha 1944: En Djupdykning i Special Effekterna

Roy Davidson är en special effects-regissör som har arbetat med filmen To Have And Have Not 1944. Han bidrog till att skapa imponerande visuella effekter i filmen. En annan person som också var involverad i special effects-arbetet var Rex Wimpy, som även han gjorde ett betydande bidrag till produktionen av filmens specialeffekter.

Att Ha Och Inte Ha 1944: Visuella Effekter av

Paul Detlefsen bidrog till filmen To Have and Have Not 1944 genom att skapa matte paintings. Hans arbete i filmen var dock inte officiellt erkänt och han krediterades inte för det.

Att Ha Och Inte Ha 1944

Harvey Parry stunts (uncredited)
George Suzanne stunts (uncredited)
You might be interested:  Evangelion 1.0 You Are Not Alone - Strömmar med mig

Att äga och inte äga 1944: Kamera- och elektriska avdelningen

Hugh Addington best boy (uncredited)
Paul Burnett gaffer (uncredited)
Mike Joyce camera operator (uncredited)
Mac Julian still photographer (uncredited)
Dudie Maschmeyer grip (uncredited)
Lou Molina assistant camera (uncredited)

Kläder och Kostymavdelningen

Roy Dumont wardrobe (uncredited)
Eugene Joseff costume jeweller (uncredited)
Mary Riley wardrobe (uncredited)
Guy Villemin wardrobe (uncredited)

Att ha och inte ha 1944: Musikavdelningen

Leo F. Forbstein var en musikalisk regissör som arbetade med filmen To Have And Have Not 1944. Han hade ett viktigt ansvar för att skapa och samordna musiken i filmen. Charles David Forrest var också involverad i musikproduktionen, men hans bidrag nämndes inte specifikt i eftertexterna. William Lava komponerade ytterligare musik till filmen, även om han inte fick någon officiell kredit för det. Leonid Raab hjälpte till med orkestrering av musiken, även om hans namn inte nämndes i eftertexterna heller.

Att ha och inte ha 1944: En analys av filmen

Meta Carpenter var en script clerk (ej krediterad) i filmen To Have And Have Not från 1944.

Att Ha Och Inte Ha 1944: Ytterligare Besättning

En annan betydelsefull person bakom kulisserna var Frederick De Cordova, som fungerade som dialogregissör (okrediterad). Han ansvarade för att lotsa skådespelarna genom deras repliker och se till att deras prestationer på skärmen var övertygande och naturliga.

Lauren Bacall sang in To Have and Have Not

Regissören Howard Hawks berättade, när han blev tillfrågad om detta, att han faktiskt hade planerat att låta Andy Williams sjunga för Bacall i filmen. Men efter att ha hört Bacall sjunga under repetitionerna för scenen ändrade han sig och använde istället hennes egen röst.

Beslutet visade sig vara ett lyckokast då Bacalls sånginsats blev mycket uppskattad av både publik och kritiker. Hennes djupa röst och förmåga att uttrycka passion genom musiken gjorde henne ännu mer minnesvärd i rollen som Marie Browning.

Lauren Bacall was 19 years old in To Have and Have Not

1. Lauren Bacall var bara 19 år gammal när hon spelade sin första stora roll i To Have and Have Not.

3. I filmen spelar Bacall mot Hollywood-legenden Humphrey Bogart, vilket ledde till deras kända romans och senare äktenskap.

5. To Have and Have Not blev en stor framgång och etablerade både Bacall och Bogart som ett populärt par på vita duken.

You might be interested:  Artikeln handlar om problemet med att ljudet inte kommer igenom HDMI-anslutningen på en Mac-dator

6. Filmen markerar också början av Lauren Bacalls karriär som sexsymbol med hennes sensuella utstrålning och eleganta stil.

7. Efter succén med To Have and Have Not fortsatte Bacall att spela roller i flera andra framgångsrika filmer under 1940-talet.

8. Hon arbetade ofta tillsammans med regissören Howard Hawks igen, inklusive i filmen The Big Sleep (1946).

9. Bacall fortsatte att vara en framstående skådespelerska under hela sin karriär och vann flera utmärkelser för sina prestationer.

10. To Have and Have Not är fortfarande en klassisk film som hyllas för sitt starka skådespeleri och spännande handling.

Which came first Casablanca or To Have and Have Not?

1. Filmen regisserades av Howard Hawks.

2. Den baserades på Ernest Hemingways roman med samma namn.

5. Handlingen utspelar sig under andra världskriget på ön Martinique i Västindien.

6. Filmen kombinerar element från olika genrer, inklusive romantik, äventyr och film noir.

7. TO HAVE AND HAVE NOT var den första av totalt fyra filmer där Bogart och Bacall spelade mot varandra – de gifte sig senare samma år.

8. Filmens manus skrevs delvis av William Faulkner, en berömd amerikansk författare och Nobelpristagare i litteratur.

9. TO HAVE AND HAVE NOT fick positiva recensioner vid sin release och blev en kommersiell framgång för Warner Bros-studion.

10.Filmen anses vara ett klassiskt exempel på Hollywoods guldålder.

Dessa är bara några av de intressanta detaljerna om TO HAVE AND HAVE NOT!

Humphrey Bogart was 45 years old in To Have and Have Not

Humphrey Bogart, 44 år gammal, och Lauren Bacall, 19 år gammal, blev förälskade under inspelningen av filmen To Have and Have Not (1944). Året efter skiljde han sig från sin tredje fru och gifte sig med Bacall.

Lauren Bacall married Humphrey Bogart at what age?

Trots deras korta tid tillsammans lämnade Bogarts bortgång 1957 ett outplånligt intryck på Bacall. Hon bar alltid med sig minnet av deras passionerade kärlek genom resten av sitt liv. Även om hennes karriär fortsatte blomstra efter hans död, var det aldrig någon annan man som kom nära att fylla tomrummet han lämnat bakom sig.

Lauren Bacall och Humphrey Bogart förblir ett av filmhistoriens mest ikoniska par. Deras kärlekshistoria är en påminnelse om att åldersskillnad inte behöver vara ett hinder för äkta kärlek och att deras gemensamma arbete kommer alltid bli ihågkommet som något speciellt inom filmvärlden.