How To Not Have Broad Shoulders

Du kan inte reducera fettet på specifika områden, inklusive axlarna, genom träning. Men du kan träna andra muskelgrupper för att minska deras framträdande och ge en mer proportionerlig kroppsform.

Även om du kanske tror att breda axlar kan förändras genom kost och träning, precis som andra delar av kroppen (mage, armar, ben osv.), så beror storleken på dina axlar främst på genetik.

Om du inte är mycket överviktig eller har tränat dina muskler under en lång tid, är det nästan omöjligt att minska storleken på dina axlar. Men även om du går ner i vikt och din kropp minskar i storlek kommer den inverterade triangeln formen av din torso troligtvis att förbli eftersom kroppen förlorar vikt proportionellt.

När du har nått en hälsosam vikt kan du använda några knep för att skapa illusionen av smalare axlar. Dessutom kan det vara till hjälp att minska på intensiva axelträningspass om dina deltamusklerna ser för framträdande ut.

Det är inte möjligt att träna bort en specifik kroppsdel. Men när du har nått en hälsosam vikt kan du skapa illusionen av mindre axlar genom att betona andra kroppsdelar med muskelutveckling och dina kläder.

Hur du undviker att ha breda axlar

Det är inte möjligt att göra en kroppsdel mindre genom att träna den eller äta vissa livsmedel. Fett som täcker muskler och ben smälter inte bort när du tränar området.

En studie som publicerades i en augusti 2013-utgåva av tidskriften Journal of Strength and Conditioning Research visade att deltagare som gjorde upp till 1 000 benpressar på ett ben tre gånger i veckan under 12 veckor inte upplevde någon förändring i fettet på det tränade benet jämfört med det som inte tränades.

Var i kroppen fett bryts ner och metaboliseras vid varje given tidpunkt varierar. Det beror på det genetiskt förbestämda sättet som din kropp lagrar och förlorar fett. Du kan inte styra din kropp att ta bort fett endast från dina axlar.

Så undviker du att få breda axlar: Minska antalet isoleringsövningar för axlarna

Axlarna består främst av ben, som har en storlek som är genetiskt bestämd, samt bindväv och muskler. Om du har breda axlar på grund av stora deltamusklerna (musklerna som täcker axlarna), kan det vara bra att minska vissa övningar.

Du kan undvika att få breda axlar genom att undvika övningar som främjar muskeltillväxt i axlarna, såsom laterala lyft, militärpressar, armhävningar, framåtlyft och bakre deltoidflyes. Om du har byggt upp mycket muskelmassa i dina axlar kommer den att försvinna om du ändrar din träningsrutin till lättare vikter och mindre frekvent träning.

För att undvika att få breda axlar bör du inte hoppa över träning av överkroppen av rädsla för att göra dina axlar större. Enligt American Council on Exercise kräver total kroppsfriskhet att du tränar alla stora muskelgrupper, inklusive bröstet, axlarna och ryggen, minst två gånger i veckan med set på mer än 12 repetitioner.

Undvik att få breda axlar: Byt ut och lägg till fler övningar för underkroppen

Fysiskt kan du inte göra mycket för att ändra den omvända triangeln av din överkropp. Men du kan fokusera på att bygga muskler och definition i dina nedre kroppsdelen så att det balanserar ut din fysik.

Som en del av din omfattande träningsplan, utför övningar som knäböj, marklyft och utfall för att bygga musklerna i dina ben och bakdel. När du fyller ut detta område med hälsosam muskelmassa skapar du en solid kroppsbyggnad så att dina axlar inte verkar obalanserade.

You might be interested:  Problemet med att Iphone inte visas på datorn

Vad orsakar breda axlar?

Det är viktigt att komma ihåg att breda axlar troligen beror på genetik och hur långt nyckelbenet är. Det betyder att om du har breda axlar kan det vara svårt eller till och med omöjligt att förändra deras bredd genom träning eller andra metoder.

Även om det inte finns något sätt att minska bredden på dina axlar, kan du använda kläder och stylingstekniker för att skapa en illusion av smalare axlar. Till exempel kan du undvika kläder som har volym i axelpartierna, välja toppar med V-ringningar istället för rundhalsade tröjor, samt bära jackor eller kavajer som har smalare passform runt axlarna.

Kom också ihåg att alla kroppar är unika och vackra på sina egna sätt. Istället för att fokusera på vad du vill ändra hos din kropp, försök istället acceptera och älska den precis som den är.

Så undviker du att få breda axlar: En guide

1. Börja stående med fötterna i höftbredd.

2. Sträck ut armarna framför dig och böj långsamt knäna samtidigt som du skjuter bak höften för att sätta dig ner i en knäböj. Fokusera på att sänka kroppen som om du skulle sätta dig på en stol.

3. Sätt dig ner i knäböjen tills dina lår är parallella med golvet, eller så lågt du kan gå bekvämt samtidigt som du behåller rätt form. Dina knän ska vara över tårna och blicken rakt framåt.

4. Pausa ett ögonblick längst ned i knäböjen.

5. På utandningen, återgå till stående genom att trycka igenom hälarna och lyfta upp kroppen igen. När du reser dig, sänk armarna tillbaka vid sidorna.

Hur blir jag smalare?

För att inte ha breda axlar kan du bränna fler kalorier genom riktade övningar och följa en hälsosam kost. Det är viktigt att äta hela livsmedel från olika matgrupper i kosten. Var också noga med portionerna du äter. Målet när det gäller viktnedgång är att gå långsamt och stadigt framåt. Genom att göra detta kan du minska kroppsfettet totalt sett och undvika att få bredare axlar.

Att bränna fler kalorier innebär att du behöver träna regelbundet för att öka din fysiska aktivitet, vilket hjälper till med viktnedgången. Att följa en hälsosam kost betyder att välja naturliga, osminkade livsmedel som ger dig de näringsämnen du behöver utan onödiga tillsatser eller processad mat.

Det är också viktigt att vara uppmärksam på portionsstorlekarna eftersom överätning kan leda till ökad kroppsvikt och därigenom även bredare axlar. Genom att äta lagom mängd av varje måltid kan du hålla kontroll över ditt energiintag och undvika överflödig viktökning.

Kom ihåg: När det handlar om viktnedgång är det bäst att ta det lugnt och vara konsekvent i sina ansträngningar istället för snabba lösningar som kanske inte ger beständiga resultat.

Hur du undviker att få breda axlar: 2 effektiva deadlift-övningar

1. Fäst viktplattorna på din skivstång och placera den på golvet framför dig. Om det behövs kan du placera den på en upphöjd plattform för att minska rörelseomfånget.

2. Steg upp till stången, med skenbenen nästan mot den och fötterna stadigt placerade höftbrett isär. Håll ryggen rak, bröstet lyft och axlarna tillbakadragna och nedpressade.

3. Böj från höften, böj knäna lätt samtidigt som du sänker höfterna tillräckligt lågt för att kunna greppa stången med händerna axelbrett isär.

4. Kontrollera din hållning: Din ryggrad ska vara rak och lång, bröstet lyft och öppet, axlarna bakåt.

5. Aktivera alla muskler i din bål för att bibehålla denna position när du trycker ner fötterna i golvet, som om du försökte pressa bort golvet från dig själv, och lyfter stången.

6. Avsluta rörelsen genom att lyfta bröstet och aktivera dina lats för att stabilisera stången framför dina höfter.

7. Återvänd stången genom att göra motsatta rörelsen: tryck tyngden bak i höfterna samtidigt som du mjukar upp knäna och låter stången kontrollerat färdas längs kroppen ner till golvet.

Kan man växa ifrån breda axlar?

Om du har breda axlar på grund av din naturliga benstruktur finns det inget du kan göra för att ändra på det. Men du kan arbeta med att bygga upp andra delar av kroppen för att skapa en mer balanserad helhetsbild.

1. Fokusera på överkroppsstyrka: Genom att träna bröst-, rygg- och armövningar kan du öka muskelmassan i dessa områden och skapa en illusion av bredare överkropp, vilket gör dina axlar mindre framträdande.

You might be interested:  Samsung Galaxy S9 och Note 9: En episk strid mellan två teknikgiganter!

2. Träna nedre kroppen: Genom att stärka dina ben- och rumpmuskler kommer fokus automatiskt flyttas från dina axlar till den nedre delen av din kropp, vilket ger en mer proportionerlig figur.

3. Klä dig smart: Välj kläder som framhäver de delar av din kropp som du vill lyfta fram istället för dina axlar. Till exempel kan mörkare färger eller mönster längs sidorna ge intrycket av smalare axlar.

4. Arbeta med hållning: En bra hållning kan göra stor skillnad för hur ditt utseende uppfattas. Håll ryggen rak och dra tillbaka axlarna så att de inte ser lika breda ut när du står eller går.

Så undviker du att få breda axlar

Börja ståendes med en hantel i varje hand. Vikterna kan hänga vid sidan av kroppen eller så kan du lyfta dem upp till axlarna.

Ta ett par steg framåt med vänster fot.

Sänk ner dig i en utfallsställning tills båda knäna är böjda 90 grader. Ditt bakre knä ska sväva strax ovanför marken och ditt främre knä ska vara rakt över ankeln.

Håll positionen för en kort stund innan du trycker ifrån med främre foten och återgår till stående position.

Upprepa på det andra benet.

Om du inte tränar med vikter och har en hälsosam vikt, så beror storleken på dina axlar inte på omfattande muskelmassa eller fettvävnad, utan på benstrukturen i överkroppen. Och du kan inte ändra din benstruktur.

Kan man vara smal med breda axlar?

Slim betyder att man har lite muskelmassa och minimalt med överflödig fett. Om axlarna är bredare beror det oftast på att man har en kroppsform som kallas mesomorf. Du har en smal kropp med långa nyckelben, vilket ger dig en bra grund att arbeta med för att få den form du vill ha. Du har din egen kropp och kan göra det bästa av den.

Hur du minskar dina axlar genom att gå ner i vikt

Även om dina axlar huvudsakligen består av ben, muskler och bindväv finns det även något underhudsfett precis under huden. När du går ner i vikt kan detta hjälpa till att minska storleken på dina axlar tillsammans med resten av din kropp.

Om du vill minska fettet för att hjälpa dina axlar att bli smalare tillsammans med resten av din kropp, anta en hälsosam måltidsplan med reducerat kaloriintag samt regelbunden konditionsträning och styrketräning.

För att bestämma din dagliga kaloriförbränning kan du använda en online-kalkylator eller en app som MyPlate, som tar hänsyn till din storlek, ålder, kön och aktivitetsnivå. Skapa sedan ett underskott på 500 till 1 000 kalorier per dag genom att äta mindre och röra dig mer; detta dagliga underskott hjälper dig att gå ner i vikt med 0,5 till 1 kilo per vecka, vilket är ett hälsosamt och realistiskt mål enligt Mayo Clinic.

En enkel metod för att minska kaloriintaget är att minska mängden sockerhaltiga läskedrycker och raffinerade spannmål, som vitt bröd eller pasta. Dessa livsmedel erbjuder lite näringsvärde men mycket extra kalorier. Utforma dina måltider och snacks så att de innehåller måttliga portioner av magert protein, fullkorn och grönsaker istället. Välj yoghurt, färsk frukt och nötter som snacks istället för processade livsmedel.

How can I slim my arms and shoulders?

1. Armcirklar: Stärk axlar och armar med enkla men effektiva cirkulära rörelser.

2. Tricepsdips: Tränar triceps genom att använda kroppsvikt.

3. Bicepcurls till push press: En kombinerad övning för biceps och axlar.

4. Plank-sidogångar: Stärker inte bara core-muskler utan även axlarna.

5. Kickboxningspunches: Intensiv träning för överkroppen, inklusive axlarna.

6. Rullande armhävningar: Utmanande variation av armhävningar som aktiverar axelmusklerna extra mycket.

7. Sidoplanka: Fokuserar på sidomuskler i magen samtidigt som den engagerar axlarna.

8. Superman-övningen: Stärker ryggmuskulaturen, vilket kan bidra till en mer proportionerlig överkropp.

Kom ihåg att det är viktigt att anpassa träningen efter din egen nivå och förmåga samt konsultera en tränare eller sjukgymnast om du har några specifika bekymmer eller skador relaterade till dina axlar eller överkroppen i allmänhet.

Broad shoulders on a girl: attractive or not?

Breda axlar ger kvinnor en mer kraftfull och atletisk look. Många män tycker faktiskt att det är attraktivt. Det viktigaste är att äga den du är och vara självsäker. Om du vill kan du använda lite stoppning i områden där du kanske har mindre volym för att skapa en jämnare silhuett.

You might be interested:  Hur Jag Fixar Att Texturer Inte Laddas I Fortnite

Att ha breda axlar kan vara något som man antingen gillar eller ogillar, men det finns sätt att minska deras framträdande om man så önskar. En av de mest effektiva metoderna är genom klädval – välj plagg med rätt snitt och passform som balanserar ut överkroppen och skapar en illusion av smalare axlar.

En annan strategi är att träna specifika muskelgrupper för att bygga upp andra delar av kroppen, vilket kan hjälpa till att skapa proportioner och minska fokus på axlarna. Till exempel kan styrketräning för bröstet, ryggen eller benen bidra till en mer harmonisk helhetsbild.

Is broad shoulders genetic?

Arv spelar en betydande roll för att bestämma kroppens övergripande form och struktur, inklusive bredden på axlarna. Vissa människor kan naturligt ha bredare axlar medan andra kan ha smalare axlar. Det är viktigt att komma ihåg att kroppsformen varierar från person till person och är unik för varje individ.

P.S. Förutom genetiska faktorer kan även träning och kost påverka kroppens sammansättning och muskelutveckling. Att fokusera på övningar som stärker rygg- och bröstmusklerna kan bidra till en mer proportionerlig överkropp. Kom ihåg att det är viktigast att vara nöjd med sin egen kroppsform oavsett om man har breda eller smala axlar!

Det är inte dåligt att ha breda axlar

Wide shoulders är önskvärda eftersom de kan få din kropp att se mer proportionell ut genom att bredda överkroppen. De skapar en omvänd triangel form i överkroppen som är bredare upptill och smalnar av mot midjan. Breda axlar är mer fyrkantiga än runda och kan ibland ha en benig framträdande del.

Förklaring med enkla ord:

1. Breda axlar gör din kroppsform mer balanserad genom att göra överkroppen bredare.

2. De ger dig en triangulär form där axlarna är bredast upptill och smalnar av mot midjan.

3. Breda axlar kan vara lite fyrkantiga och sticka ut på ett benigt sätt.

Lista:

– Wide shoulders make your body look more proportional.

– They create an inverted triangle shape in the upper body.

– Wide shoulders can have a square and bony appearance.

Why am I so wide but slim?

Det finns flera faktorer som kan bidra till en tillsynes stor midja även om en person överlag är smal. Här är några anledningar:

1. Genetik: Genetiska faktorer spelar en betydande roll för kroppsform och fördelning av fett. Vissa människor lagrar naturligt mer fett runt midjan, vilket leder till ett bredare utseende.

2. Hormonella förändringar: Förändringar i hormonnivåer kan påverka var kroppen lagrar fett. Vissa hormoner kan öka ansamlingen av fett runt midjan, vilket gör den bredare.

3. Livsstil och kostvanor: En stillasittande livsstil och ohälsosamma kostvanor kan också bidra till att midjan ser större ut än den egentligen är. Brist på motion och intag av högkalorimat kan leda till viktökning runt magområdet.

4. Stressnivåer: Höga stressnivåer kan påverka hur kroppen hanterar fettlagring, särskilt runt bukområdet. Kronisk stress har kopplats samman med ökad mängd bukfett hos vissa individer.

Med breda axlar, vad bör jag undvika?

Undvik toppar och jackor som drar uppmärksamhet till din nacke och axlar. Axelvaddar och högkragade tröjor kan vara snyggt, men de kan göra dina outfits lite obalanserade. Istället bör du leta efter tröjor och jackor med öppna eller fladdrande ärmar som verkligen kompletterar din kroppsform.

En annan bra strategi för att undvika breda axlar är att välja kläder med vertikala linjer eller mönster. Vertikala ränder eller detaljer längsmed plaggen hjälper till att skapa en illusion av längd istället för bredd på överkroppen.

Förutom klädval kan även hållning spela en roll i hur dina axlar ser ut. Att ha en rak rygg och bära dig själv med självförtroende kan bidra till ett mer balanserat utseende.

Slutligen, om du vill minska synliga muskler i axlarna, undvik tung styrketräning som fokuserar specifikt på den delen av kroppen. Istället kan du prova träning som fokuserar på helkroppsstyrka och konditionsträning för att få en proportionellare figur.

Genom att följa dessa tips kommer du kunna välja kläder och anpassa din livsstil för att inte framhäva breda axlar utan istället skapa en mer balanserad silhuett.