Oxygen Not Included Solar Panel Overheating

Denna artikel innehåller föråldrad information som inte är korrekt för den nuvarande versionen. Den senaste uppdateringen gjordes för [datum]. Oreflekterade ändringar i de diskuterade spelmekanikerna beskrivs här:

Denna artikel innehåller föråldrad information som inte stämmer överens med den nuvarande versionen. Den senaste uppdateringen gjordes för. Förändringar i de diskuterade spelmekanismerna som inte har beaktats beskrivs här:

Oxygen Not Included Solpaneler överhettas. De omvandlar solljus till elektricitet och måste vara exponerade för rymden för att fungera optimalt.

Solpaneler omvandlar högintensivt solljus till elektricitet och genererar ingen avfall.

Solar Panel is a building that can convert into. The more light it receives, the more power it generates. 380 W is the maximum power it can generate, and it has to have a total Lux coverage of 350 000 (7 tiles * 50 000 on each tile). Covering a tile will cause less power to generate as the power generated is based on total Lux received. Requires more Lux per tile to reach full output (6 tiles * ~58 000)

Det finns två separata paneler och en av panelerna är tre rutor bred, men de påverkar inte funktionaliteten.

Duplicanter kan gå på den nedersta raden av solpaneler, så de kan användas som golv.

Usage

Att använda solpaneler i Oxygen Not Included är enkelt, men det kräver en stor investering i infrastruktur.

Solpaneler kan inte tåla slag lika bra som vanliga byggnader, och det finns inga byggmaterial som kan mildra detta. Det innebär att de måste skyddas både från direkt skada och heta material som faller på dem.

Transparenta plattor, som till exempel glas eller plast, kan användas för att separera solpaneler från varma områden. Men i sig själva klarar de inte av meteoritnedslag och kräver mycket manuellt arbete och ständig materialinvestering för att regelbundet bryta upp fasta plattor och reparera ackumulerade skador. Fönsterplattor blockerar också delvis ljus, vilket minskar solpanelernas effektivitet med cirka 10%. De kan även absorbera värme och överföra den till maskiner. Robotar kan hjälpa till med demontering, men de behöver kylning och skydd själva.

Solpaneler kan fungera som en pålitlig sista försvarslinje, men de kräver installation med hjälp av solcellsbatterier, vilket i sig självt kan vara komplicerat.

Meteorstormar minskar också mängden solenergi som genereras varje cykel, eftersom antingen ackumulerade plattor eller stängda bunkerdörrar blockerar panelerna från att få ljus. En dåligt timad meteorregn kan blockera nästan en hel cykels värd av solljus.

En annan utmaning med solenergi är dess cykliska natur. Om det inte finns några andra kraftkällor att använda som backup skulle varje solpanel behöva 9 eller 5 för att kompensera för den värsta möjliga driftstoppet…

Varför blir solpaneler så varma?

Hur varma blir solpaneler? Solpaneler kan nå temperaturer på cirka 66°C (150°F) eller till och med högre under direkt solljus. Temperaturökningen beror på omvandlingen av absorberat solljus till värme. Höga temperaturer kan ha en negativ effekt på solpanelernas effektivitet och minska energiproduktionen.

Här är några faktorer som påverkar hur varma solpanelerna blir:

1. Direkt solljus: Ju mer direkt solljuset träffar panelerna, desto högre blir temperaturen.

2. Omgivande lufttemperatur: Hög omgivande lufttemperatur kan bidra till att öka panelernas temperatur ännu mer.

3. Ventilation: Bristfällig ventilation runt solpanelerna kan leda till att de blir ännu varmare.

4. Panelens färg och material: Vissa färger och material har bättre förmåga att reflektera värme, vilket minskar temperaturen.

Det är viktigt att övervaka temperaturen hos solpanelerna för att säkerställa deras optimala prestanda och livslängd. Genom att vidta åtgärder för att sänka temperaturen, såsom installation av ventilationssystem eller användning av kylteknik, kan man minimera den negativa inverkan av höga temperaturer på energiproduktionen från solpanelerna.

Problemet med överhettning av solpaneler i Oxygen Not Included

The power generated by a solar panel scales linearly with the total illuminance (in lux) incident across its tiles. The total lux that falls on a solar panel is the sum of the lux incident on each of the panel’s tiles, for example a lux of 10,000 on each of the solar panel’s 7 tiles sums to a total illuminance of 70,000 lux (10,000 lux/tile * 7 tiles).

You might be interested:  Epson Scan, Varför Fungerar Du Inte på Windows 10?

För att uppnå en maximal effekt på 380 W krävs totalt 350 000 lux. Därför kan man beräkna solpanelens effekt som en funktion av totala lux:

Effekten (P) för en solpanel i Oxygen Not Included beräknas med formeln 380 W min (Tlux, 350000 lx). Denna formel används för att bestämma den maximala effekten som panelen kan generera baserat på ljusintensiteten (Tlux) och en konstant värde av 350000 lx.

Solpanelen i Oxygen Not Included producerar energi baserat på mängden ljus som når den. Ju mer ljus, desto mer energi genereras. Men det finns en viktig faktor att ta hänsyn till – överhettning av solpanelen.

När solpanelen blir för varm kan den sluta fungera och producera mindre eller ingen energi alls. Detta kan vara ett problem om du inte har rätt kylsystem för att hålla temperaturen under kontroll.

För att undvika överhettning av solpanelen är det viktigt att placera den på en plats där den får tillräckligt med ventilation och skugga från andra byggnader eller strukturer. På så sätt kan luften cirkulera runt panelen och hjälpa till att kyla ner den.

Det är också möjligt att använda olika material eller konstruktionstekniker för att minska risken för överhettning. Till exempel kan man använda isolering runt solpanelens yttre delar för att skydda dem mot direkt solljus och höga temperaturer.

Att ha en effektiv temperaturkontroll är avgörande för långvarig och pålitlig drift av solpanelerna i Oxygen Not Included-spelet. Genom noggrann planering och korrekta åtgärder kan spelare undvika problem med överhettning och maximera sin elproduktion från solenergi.

is the total illuminance (in lux) incident on the solar panel.

Överföring av solens ljusstyrka under en cykel

Dygnscykeln resulterar i en varierande intensitet av solljus, som sträcker sig från 0 lux på natten till en topp på 80 000 lux mitt på dagen (se ). Belysningen på en enskild platta från solen vid vilken tidpunkt som helst under en cykel på 600 sekunder kan bestämmas med följande formel:.

Solpaneler i Oxygen Not Included kan överhettas om de inte är ordentligt kyls ner. För att undvika detta problem finns det en formel som används för att beräkna den maximala mängden energi (E v) som solpanelen kan producera. Formeln tar hänsyn till både ljusintensiteten (l x) och tiden på dagen (τ).

Formeln E v = max(80000 l x ⋅ sin(π ⋅ τ 525 s), 0) används för att beräkna den maximala mängden energi som solpanelen kan generera vid varje given tidpunkt. Max-funktionen säkerställer att värdet aldrig blir negativt.

Förklaring av variablerna:

– l x representerar ljusintensiteten, vilket är ett mått på hur starkt solljuset är.

– τ representerar tiden på dagen, uttryckt i sekunder.

– π representerar pi, en matematisk konstant med värdet ungefär 3,14159.

– s står för sekund.

Genom att använda denna formel kan spelaren se hur mycket energi solpanelen kommer att generera under olika delar av dygnet och anpassa sina strategier därefter för optimal effektivitet och undvikande av överhettning.

Solpanelens överhettning i Oxygen Not Included beror på två faktorer: solbelysningen och τ. Solbelysningen mäts i lux och representerar den ljusintensitet som faller på varje ruta från solljuset. τ är en parameter som används för att beräkna hur mycket värme solpanelen genererar baserat på belysningsnivån.

När solpanelen blir överbelyst, det vill säga när belysningsnivån överskrider dess kapacitet, kommer den att börja generera mer värme än vad den kan hantera. Detta leder till överhettning av panelen och kan potentiellt skada eller förstöra den om inga åtgärder vidtas.

För att undvika överhettning av solpanelen är det viktigt att se till att belysningsnivån inte överskrider dess kapacitet. Detta kan uppnås genom att antingen minska mängden solljus som når panelen genom olika metoder (till exempel genom placering av objekt eller strukturer för skuggning) eller genom att öka panelens förmåga att hantera högre temperaturer (genom uppgraderingar eller modifieringar).

Att hitta rätt balans mellan belysningsnivå och panelkapacitet är avgörande för effektiv drift av solpanelerna i Oxygen Not Included och förhindrar eventuell överhettning.

Tiden på dagen i Oxygen Not Included mäts i sekunder och sträcker sig från 0 till 600 för varje cykel.

Genomsnittlig effekt under en cykel med solenergi

För en solpanel i obehindrat direkt solljus (till exempel i vakuumet av rymden utan hinder ovanför den) kommer dess effektutgång att variera när solbelysningen förändras med cykeln.

You might be interested:  Jag är inte en riktig persongenerator

Under natten producerar solpaneler ingen ström. Under morgonen ökar solpanelerna sin effekt tills den når 50 000 lux, vilket är maxeffekten på 380 W. Solbelysningen fortsätter att stiga till en topp på 80 000 lux vid middagstid, men solpanelerna kommer fortfarande bara producera sin maximala effekt på 380 W. Efter middag börjar solbelysningen sjunka och när den blir lägre än 50 000 lux så minskar även effekten som genereras av solpanelerna tills det blir natt igen.

Detta antar att det inte finns några avbrott i solens strålning på grund av meteorregn, vilket är standardfallet i…

Genom att kombinera de ovanstående två formlerna kan denna process modelleras med följande för att beräkna den genererade effekten vid en given tidpunkt på dagen.

Effektiviteten för en solpanel i Oxygen Not Included beräknas med följande formel: P(τ) = 380 W min (7 ⋅ Ev, 350000 lx). Här är τ tiden i sekunder och Ev är mängden solljus som når panelen. För att undvika överhettning begränsas effekten till maxvärdet mellan antingen 560000 lx multiplicerat med sinusfunktionen av π gånger τ dividerat med 525 sekunder eller noll, beroende på vilket värde som är högst. Detta resultat jämförs sedan med gränsvärdet på 350000 lx och det lägre värdet används i beräkningen.

Slutligen multipliceras det begränsade värdet med 380 watt för att få den slutliga effektnivån från solpanelen vid tidpunkt τ.

Det är viktigt att notera att denna formel endast gäller för beräkning av solpanels effekt i Oxygen Not Included-spelet och inte bör appliceras på verkliga solpaneler eller system.

Den totala energin i joule som produceras av en solpanel under en enda cykel kan beräknas.

∫ 0 s 600 s 380 W ⋅ min ( max ( 1.6 ⋅ sin ⁡ ( π ⋅ τ 525 s ) , 0 ) , 1 ) d τ ≈ 158334 J ^ \right), 0 \right), 1 \right) } \approx 158334J }

Med tanke på att varje cykel varar i 600 sekunder ger detta en genomsnittlig effektutgång på cirka 264 W under en cykel för en enskild solpanel med fri sikt mot rymden.

Överhettning av solpaneler i Oxygen Not Included

In the Spaced Out DLC, peak sunlight varies depending on the type of asteroid. Here is a list of common values found throughout clusters.

Genomsnittlig effekt för solpanel baserat på maximalt solljus

– 10 000 lux: Solpanelen har en genomsnittlig effekt på 42,3 W.

– 20 000 lux: Solpanelen har en genomsnittlig effekt på 84,7 W.

– 30 000 lux: Solpanelen har en genomsnittlig effekt på 127 W.

– 35.000 lux: Solpanelen har en genomsnittlig effekt på148,2 W.

-40.000 lux: Solpanelen har en genomsnittlig effekt på169,3W

-50.000lux:Solanpanelenhar engenomssnitteffektpå211,7W

-60.00lux:Solanpanelenharen genomssnitteffektpå2376,W

-80.00lux:Solanpanlen haren genomsnitligt effetpå2639.W

1000.lux:solapanelenharengenomssnitligeffectpå2784.W

1200.lux:solapanelenharengenomssnitligeffectpå2877.W

Beräkning av lagringskapacitet för att klara natten

En elnät som innehåller både solpaneler och bränslebaserad elektricitet kan automatisera kraftgeneratorerna för att spara bränsle. Detta gör det möjligt att integrera solenergi fullt ut med mycket lite energilagring.

Om ingen annan form av energiproduktion finns tillgänglig, måste energi lagras under dagen för att kunna användas under natten när solkraftproduktionen upphör. På så sätt kan en konstant effekt på 264 W per solpanel bibehållas genom hela cykeln.

Den totala energilagringen som krävs (i joule) är lika med den överskottenergi som genereras under dagen utöver det genomsnittliga värdet på 264 W. Eller, motsvarande, det är lika med bristen på solenergi under sen kväll / natt / tidig morgon när solkraftproduktionen minskar.

För att beräkna den överskjutande energin som genereras under dagen utöver det genomsnittliga 264 W, räcker det att ta hänsyn till energin som genereras inom den genomsnittliga 264 W-gränsen och subtrahera den från den totala energin som genereras under cykeln.

P a v e r a g e P p e a k = 264 W 380 W ≈ 0.69 } } = \frac \approx 0.69}

∫ 0 s 600 s 380 W ⋅ min ( max ( 1.6 ⋅ sin ⁡ ( π ⋅ τ 525 s ) , 0 ) , 0.69 ) d τ ≈ 119083 J ^ \right), 0 \right), 0.69 \right) } \approx 119083J }

Energibidraget från batteriet är 39251 J, vilket beräknas genom att subtrahera det initiala energibidraget på 119083 J från det totala energibidraget på 158334 J.

För en enda solpanel med en konstant obehindrad utsikt mot rymden behöver du 39,3 kJ energilagring för att kunna lagra tillräckligt med energi för att leverera en konstant effekt på 264 W under hela cykeln. Om man tar hänsyn till batteriets urladdning så är detta mycket nära den lagring som två eller (mindre optimalt) en solpanel kan erbjuda.

Hur många batterier behövs?

I de flesta asteroider i Oxygen Not Included inträffar inte meteorregn. Det innebär att solpanelerna kan ha en obehindrad utsikt över rymden hela tiden, vilket gör att två eller en batteri per solpanel borde vara tillräckligt för att ge en konstant strömförsörjning även under natten.

You might be interested:  Jag, den försvunna GPS-signalen för Pokemon Go på Android

I grundspelet av Oxygen Not Included kan dock oturliga meteorregn blockera tillgången till rymden under en hel cykel eller mer. För att ta hänsyn till det värsta scenariot (dvs. behovet av att lagra energi för en hel cykel), kommer du behöva ha lagringskapacitet på minst 158 kJ per solpanel. Med tanke på batteriets urladdning motsvarar detta cirka 9 eller 5 batterier.

Båda dessa beräkningar utgår från ett obehindrat utrymme framför solpanelen. Om solpanelerna är delvis blockerade (t.ex. om de överlappar varandra vertikalt för maximal effektivitet) kan du behöva fler eller färre batterier beroende på graden av hinder.

Solpaneler kan också omvandla ljus till elektricitet, även om detta bara ger cirka 8-10W per Shine Bug och endast när de är mycket nära solpanelen. Detta kan användas för att generera kraft.

Eftersom solljuset inte är konstant kommer en optimal solpanel som placeras i solen under loppet av en cykel i genomsnitt generera ~264W.

I spelet Oxygen Not Included: Spaced Out kan solpaneler användas för enkel och gratis ström på grund av bristen på meteorer på de flesta planetoiderna, när det gällande materialvetenskap har utförts. Dock måste spelaren också ta hänsyn till max lux-nivå för varje planetoid eftersom lux-nivån varierar från planetoid till planetoid. Dessutom har Regolith Planetoid meteorregn som kan stoppa solpanelernas funktion. Många POI (Points of Interest) i DLC:n har demonterbara objekt för att lätt kunna få det nödvändiga glaset för konstruktionen. Den orbitala lastmodulen kan användas för att transportera 600 kg glas till en planetoid utan raketplattform, vilket gör att en ny koloni direkt kan bygga tre solpaneler.

Solpanelerna kan inte uppgraderas med hjälp av Power Control Station.

Varför fungerar inte solpaneler när det är varmt?

När det blir väldigt varmt kan elektronerna i solpanelen börja röra sig för mycket, vilket minskar spänningen eller mängden el som genereras. För mycket värme minskar också effektiviteten hos solpanelen med 0,5 procentenheter för varje grad Celsius temperaturökning.

Det betyder att om temperaturen stiger kommer inte solpanelen att producera lika mycket el och den kommer inte vara lika effektiv.

Överhettning av solpaneler i Oxygen Not Included

Denna solpanel genererar 380 W även om den är delvis blockerad. Eftersom ljuset är tillräckligt starkt för att låta de andra delarna arbeta med maximal effektivitet.

Solar panels overheat at what temperature

Solpaneler överhettas inte i sig. De kan klara av temperaturer upp till 65 grader Celsius (149 grader Fahrenheit). Detta beror på att solpanelerna är konstruerade för att tåla höga temperaturer och har inbyggda skyddsmekanismer för att undvika skador.

P.S. Solpanelers förmåga att motstå överhettning beror också på deras placering och ventilation. För optimal prestanda bör solpanelerna installeras på platser där de får tillräckligt med luftcirkulation för att hålla temperaturen under kontroll.

Solar panels get overheated

Solpaneler kan bli så varma som 65 °C (149 °F), vilket påverkar effektiviteten hos solcellerna. När temperaturen når den här nivån kan solpanelerna överhettas och deras förmåga att omvandla solljus till elektricitet minskar. Detta innebär att mindre energi genereras, vilket i sin tur påverkar systemets totala prestanda. För att undvika överhettning är det viktigt att ha rätt ventilation och kylsystem för solpanelerna, särskilt under varmare perioder eller när de placeras i områden med hög temperatur. Genom att vidta lämpliga åtgärder för att reglera temperaturen kan man säkerställa optimal funktion och livslängd för sina solpaneler.

How do you deal with overheating?

Kyla ner dig: Ta dig till en sval plats så snart som möjligt. Hitta en skuggig plats, ta en sval dusch eller sätt dig i ett luftkonditionerat rum. Du kan också blöta en handduk med kallt vatten och lägga den på pannan eller baksidan av nacken.

Drick: Ta små klunkar vatten eller sportdryck med elektrolyter.

Vila: Försök att vila och undvik ansträngande aktiviteter tills du har återhämtat dig från överhettningen.

Sök medicinsk hjälp om symtomen förvärras eller inte förbättras inom kort tid.

The best heat capacity in Oxygen Not Included is..

1. Igneous Rock (Magmatisk sten)

2. Aluminum Ore (Aluminiummalm)

3. Obsidian (Obsidian)

4. Granite (Granit)

5. Iron Ore (Järnmalm)

6. Copper Ore (Kopparmalm)

7. Gold Amalgam (Guldamalgam)

8. Wolframite (Wolframit)

Vänligen notera att denna information kan vara användbar för att undvika överhettning av solpaneler i spelet Oxygen Not Included.