Face Id Not Available At This Time

Face ID är en populär funktion på många moderna smartphones som möjliggör säker inloggning och autentisering genom ansiktsigenkänning. Men det verkar finnas ett problem för vissa användare, då de upptäcker att Face ID inte är tillgängligt för dem just nu. Detta har skapat frustration och frågor om varför denna funktion inte fungerar som den ska. I denna artikel kommer vi att undersöka orsakerna bakom detta problem och eventuella lösningar som kan vara till hjälp för användarna.

Varför fungerar inte mitt Apple Face ID?

Om din iPhone eller iPad inte har fysisk skada från en oavsiktlig stöt eller fall, beror problemet med att Face ID inte fungerar troligen på en mjukvarufel. Om det däremot är fysisk skada så är ditt enda alternativ att skicka enheten för reparation. Om din Face ID inte fungerar kommer du att se felmeddelanden som ‘Face ID inte tillgängligt’ eller ‘Face ID har inaktiverats’. Andra tecken att leta efter inkluderar behovet av flera försök för att låsa upp telefonen och om du får en uppmaning att ange en lösenkod.

Det finns några situationer där enheten kan inaktivera Face ID. Funktionen slutar fungera efter fem misslyckade skanningar. Du kan behöva ange din pinkod om du precis har startat eller startat om enheten, eller om enheten inte har låsts upp på över 48 timmar. Face ID kommer också att sluta fungera om du är på nödläge-skärmen eller om du har aktiverat förlorad-läge med hjälp av Find My-appen.

Face ID kan också sluta fungera om det finns problem med inställningarna, om något blockerar TrueDepth-kameran, om du bär en mask, om programvaran inte är uppdaterad eller på grund av allmänna programvarubuggar och fel. Det finns några snabba felsökningssteg du kan prova som bör lösa problemet om det rör sig om en mjukvarufel.

Varför är mitt ansiktsupplås inte tillgängligt?

Det finns flera anledningar till varför ansiktsigenkänning på Android-telefonen kanske inte fungerar, och för att åtgärda detta kan du vilja göra något eller alla av följande: Kontrollera noggrant så att frontkameran inte är täckt av något, som till exempel skärmskydd, skal eller smuts.

You might be interested:  Samsung Smart Switch kan inte upptäcka telefonen

En möjlig orsak till problemet kan vara att frontkameran är blockerad på något sätt. Det kan vara ett skärmskydd eller ett skal som täcker kameran, vilket hindrar den från att korrekt läsa ditt ansikte.

En annan möjlig orsak kan vara smuts eller fingeravtryck på kamerans lins. Detta kan också störa funktionen och göra det svårt för telefonen att identifiera ditt ansikte korrekt.

För att lösa dessa problem bör du ta bort eventuella hinder som täcker frontkameran och rengöra linsen noggrant med en mjuk trasa eller en speciell rengöringsspray för elektroniska enheter.

Lösning på problemet med Face ID som inte fungerar

Det kan finnas ett problem med inställningarna för Face ID, särskilt om det inte fungerar med tredjepartsapplikationer. Gå till Inställningar > Face ID och lösenord och se till att Face ID är aktiverat för de tillgängliga funktionerna. Du kan aktivera Face ID för att låsa upp enheten och använda det med Apple-tjänster som iTunes, App Store, Wallet, Apple Pay och automatisk ifyllning av lösenord.

Om du upplever problem med att använda Face ID med tredjepartsappar, gå till Inställningar > Face ID och lösenord > Andra appar och aktivera de appar du vill använda med Face ID.

Blockering av TrueDepth-kameran kan orsaka att Face ID inte är tillgängligt för tillfället

Din iPhone eller iPad använder den främre TrueDepth-kameran för Face ID. Du kan behöva rengöra fingeravtryck och smuts från skärmen samt se till att inget blockerar kameran. En sprucken skärm, repad skärmskydd och vissa tjocka och extremt tåliga iPhone-fodral kan också blockera en del av sensorn och påverka Face ID-funktionaliteten. Om enheten upptäcker något som blockerar TrueDepth-kameran kommer du att få ett felmeddelande om att kameran är täckt.

Undvik att blockera ditt ansikte: Ansiktsidentifiering inte tillgängligt just nu

Face ID är utformat för att känna igen hela ansiktet och fungerar bäst när ögonen, näsan och munnen inte är blockerade. Det bör inte vara något problem att använda Face ID med mössor, scarfs, glasögon och solglasögon. Dock kommer polariserade solglasögon inte att fungera, så du måste ta av dem och försöka igen.

While Face ID should work in most instances, it may have trouble recognizing you if you frequently change your glasses, grow facial hair, or if there’s any drastic shift in appearance. In this case, you should set up an “alternate appearance.” Go to Settings > Face ID and passcode and tap on Set up and alternate appearance. On the Face ID and passcode page, you will also find the option to “Add glasses.” You can add up to four pairs of glasses.

You might be interested:  Vissa länder har inte skrivit under den allmänna förklaringen om mänskliga rättigheter

You can set up Face ID to work with a mask if you have an iPhone 12 or newer device running iOS 15.4 or later. Go to Settings > Face ID and passcode and enable Face ID with a mask. Go through the Face ID setup process again with a mask on. Face ID will work if you’re wearing a mask and glasses. But it won’t with sunglasses since the “with mask” option requires a clear view of your eyes and the area around them.

Ansiktsigenkänning inte tillgänglig för tillfället

A known TrueDepth camera issue might stop Face ID from working. You will likely have to send your device for repair if you see an error that says, “A problem was detected with the TrueDepth camera. Face ID has been disabled.” To check your device’s hardware, go to Settings > General > About > Parts and service history.

Alternativet för TrueDepth-kameran finns på iPhone 12 eller nyare modeller. Om allt fungerar som det ska, bör det stå ‘äkta Apple-del’. Men om det uppstår ett problem kommer du att se ett felmeddelande om en ‘okänd del’ eller att ‘Face ID-problem har upptäckts’. Försök att uppdatera enheten till den senaste versionen av iOS eller iPadOS för att se om problemet försvinner. Men din enda möjlighet kan vara att få enheten reparerad.

Använd rätt hållning för enheten

Användningen av Face ID är nästan andra naturen för iPhone- och iPad-användare. Men det finns ett korrekt sätt att hålla enheten på för att säkerställa att funktionen fungerar korrekt. Du kan använda Face ID i porträtt- och landskapslägen på iPhone 13 och iPhone 14 med iOS 16 samt på alla iPads som stöder funktionen. Om du har en äldre iPhone måste du använda den i porträttläge. Se till att enheten är inom räckhåll (10-20 tum) och att du tittar mot kameran.

Starta om din enhet och återställ ditt Face ID

Om Face ID inte fungerar på grund av en bugg i mjukvaran kan det vara tillräckligt att starta om din iPhone eller iPad för att åtgärda problemet. Om ingenting hjälper är det bäst att återställa din Face ID och ställa in den igen. Gå till Inställningar > Face ID och lösenord och tryck på Återställ Face ID. Välj sedan Ställ in Face ID och gå igenom installationsprocessen igen.

You might be interested:  Problemet med att Chrome inte fungerar när man försöker fortsätta där man slutade

Alla nyligen släppta iPhones från och med iPhone X har stöd för Face ID, förutom iPhone SE. Det är också tillgängligt på varje 11-tums iPad Pro och från den tredje generationen av 12,9-tums iPad Pro.

Om din Face ID inte fungerar på grund av en hårdvaruproblem måste du skicka in enheten för reparation. Utan garanti eller AppleCare täckning kommer kostnaden att vara densamma som att ersätta en skärm eller kameradel. Det är bäst att boka tid hos ett auktoriserat Apple-reparationscenter för att ta reda på vad som behöver åtgärdas. Om problemet beror på tillverkningsfel kommer Apple att reparera Face ID-hårdvaran utan kostnad.

Alla iPhone-modeller från och med iPhone 7 har en IP67-klassificering för damm- och vattentålighet. Men om enheten blir fysiskt skadad kan det påverka dess vattentålighet. Om Face ID slutar fungera efter att ha blivit exponerad för vätska finns det ingen annan lösning än att skicka enheten på reparation.

Face ID not working after reset

P.S. Kom ihåg att dessa begränsningar gäller endast för Face ID-funktionen och inte för andra sätt att låsa upp din enhet, som exempelvis Touch ID.

Face ID not showing up in settings

Följande är en lista över steg för att återställa Face ID och Passcode under Inställningar:

1. Öppna Inställningar.

2. Gå till Skärmtid.

3. Välj Innehåll och integritetsskydd.

4. Navigera till Avsnittet Tillåt ändringar.

6. Spara ändringarna.

Genom att följa dessa steg bör du kunna få tillbaka Face ID och Passcode-alternativen under Inställningar.

Varför kan jag inte använda Face ID på App Store?

Felsökning när Face ID inte kan logga in på App Store:

1. Se till att Face ID är korrekt anpassad till ditt ansikte.

2. Kontrollera att det finns tillräckligt med ljus för att fånga ditt ansikte.

3. Kolla efter smuts eller fingeravtryck på Face ID.

4. Försök rengöra Face ID om det är smutsigt.

5. Se till att inget hinder blockerar kameran som används för Face ID.

6. Starta om enheten och försök igen.

7. Uppdatera din enhet till den senaste versionen av operativsystemet och se om problemet löses då.

8. Om problemet kvarstår, kontakta Apple-support för ytterligare hjälp och råd.