The Publisher Does Not Allow Adblock

När du som användare surfar på internet, är det vanligt att du letar efter sätt att befria dig från den reklamvärld som omger dig.

När man som förläggare kliver in i spegeln är reklam ibland det enda sättet att göra sig känd och dela med sig av sin produkt/tjänst. Reklamblockerare blir därför ett problem för dessa digitala företag.

Hur kan vi avgöra om våra användare använder en Adblocker? Hur kan vi komma runt det? Oroa dig inte, det finns lösningar!

Hur påverkar adblockers företag?

Idag är det nästan ett krav att ha en webbplats för att driva företag. Vissa företag är till och med helt etablerade på internet genom sina webbplatser eller affärsmodeller baserade på appar. Men digitaliseringen har sitt pris som annonsering hjälper till att kompensera för. Annonsspärrar kan vara en riktig bromskloss för uppstart och tillväxt av dessa företag, och de kan även döda många projekt som lanseras på grund av bristande exponering.

Det finns också en annan modell än kostnad per klick (genererad av en användares klick på annonser) som kallas kostnad per tusen (CPM) intryck, där en webbplats tjänar pengar genom att bara visa annonser, även om användarna inte klickar på några annonser (till exempel $5 per tusen intryck utan några klick). Adblockers blockerar allting, inklusive visningen av reklam, vilket påverkar intäkterna för webbplatsen.

Trots det har online-annonsering inte bara en negativ sida. Det är ofta det mest effektiva sättet för vissa att fortsätta erbjuda gratis tjänster (och vi som användare är glada över det)!.

Varför använder människor annonsblockerare?

För att kunna undvika dem behöver du förstå varför de används. Det finns flera anledningar till att en användare använder en Ad Blocker. Vi frågade internetanvändarna själva! Här är de 4 huvudsakliga anledningarna (Källa: Hubspot):

Annonser är irriterande och påträngande (64%)

I överflöd kan annonser vara kvävande: popup-fönster som dyker upp utan varning vid minsta klick, erbjudanden som inte har något att göra med den webbplats du besöker… så mycket visuellt och ibland auditivt obehag som användarna utsätts för, vilket får dem att skydda sig själva.

Störande annonser upplevs av majoriteten (54%)

Internetanvändare ogillar auto-play videoannonser eftersom de tenderar att plötsligt avbryta deras surfande med innehåll som ofta är oönskat (och vem har inte haft problemet med att leta efter var ljudet kommer ifrån!).

Annonser skapar säkerhetsproblem (39%)

Många webbplatser visar tredjepartsannonser som distribueras av annonsutgivare. Det är därför mycket svårt för en webbplatsadministratör att kontrollera kvaliteten på innehållet i de annonser som visas eller säkerställa deras säkerhet. Denna brist på kvalitet och säkerhet mellan värdwebbplatsen och annonsutgivaren har fått många erfarna användare att blockera med en Adblocker.

Annonsers påverkan på laddningstid och bandbreddsanvändning (36%)

Enligt statistik från Kissmetric förväntar sig 47% av internetanvändare att en webbplats ska ladda på 2 sekunder eller mindre. En annan undersökning från Google visar att hela 74% av människor kommer att lämna en mobilwebbplats om den tar mer än 5 sekunder att ladda. Det är tydligt att snabbhet är avgörande när det gäller användarnas upplevelse och framgång för en webbplats.

Your Internet users are not very patient and, unfortunately, heavy advertisements considerably increase the loading time of a website.

För att få en bättre förståelse av fördelarna och nackdelarna med Adblockers för användare, rekommenderar vi vår artikel om ämnet!

Hur kan förlag upptäcka om någon använder en annonsblockerare?

Websites can use a combination of simple methods that indicate whether or not a visitor is using an ad blocker. Typically, this is done as a “bait” script, consisting of snippets of code that an ad blocker is likely to perceive as an advertisement.

You might be interested:  Jag är en personifierad Är Red Hat Linux gratis eller inte?

Here’s an example of a website item that will work as a bait and will be hidden by AdBlock:

Det som skulle utlösa varje annonsblockerare i exemplet ovan är klassnamnet ‘banner_ad’, vilket lätt hittas bland många andra element som är kopplade till reklam och har ett liknande namn på de flesta svarta listor för ad blockerare.

En enkel metod för att komma runt adblock är att använda en lockbete. ‘Ads.js’ är ett exempel på ett vanligt filnamn som i regel kommer att utlösa blockeringen av skript för annonser. Med detta i åtanke erbjuder detectadblock.com en metod som kräver att man sparar en bit JavaScript-kod, skapar en dold sektion (div) i en fil kallad ‘ads.js’ och placerar den i rotkatalogen på din webbplats.

För att förhindra användning av adblockerare på sin webbplats, har utgivaren lagt till en kod som skapar ett osynligt element i dokumentet och lägger till det i sidans kropp.

Publishers insert the following JavaScript code into the HTML source code of their website, just above the tag. Its purpose is to check if the masked div created in “ads.js” exists (ads are allowed) or not (ads are blocked).

Varför blockerar inte min adblocker?

Det kan hända att en webbplats har skapat cookies på din dator som stör adblockeringen. Skadlig programvara kan ändra inställningarna i din webbläsare för att förhindra att adblockern fungerar. Ibland kan det finnas buggar i webbläsaren som gör det svårt att blockera annonser korrekt. Genom att uppdatera din webbläsare ser du till att eventuella buggfixar har släppts.

Här är några praktiska tips och exempel:

1. Rensa cookies: Om du märker problem med adblockeringen kan du prova att rensa cookies från din webbläsare. Detta tar bort eventuella spår av tidigare besökta sidor och kan hjälpa till att återställa funktionen.

2. Kör en malware-skanning: Förhindra skadlig programvara från att ändra dina browserinställningar genom regelbundet köra en malware-skanning på din dator. Det finns många gratis antivirusprogram tillgängliga online som kan hjälpa dig med detta.

3. Testa olika adblocker-tillägg: Om du fortfarande har problem med annonser, prova olika adblocker-tillägg eller förlängningar för din webbläsare. Vissa kanske fungerar bättre än andra och ger dig en mer effektiv skyddsnivå mot oönskade annonser.

4. Håll din webbläsare uppdaterad: Se till att alltid ha den senaste versionen av din valda we

Hur man bekämpar Ad Blocker

AdBlocker Notify upptäcker om besökaren använder någon form av annonsblockeringsförlängning. I så fall har du möjlighet att visa ett litet personligt meddelande.

Adblock X: Förlaget tillåter inte användning av adblockers

AdBlock X är ett bra alternativ som ger dig möjlighet att se statistik över hur AdBlockers påverkar din webbplats. Gränssnittet är tydligt och användarvänligt och visar data i form av tabeller och diagram.

Adblock-detektor: Förlaget tillåter inte adblockers

Adblocker Detector är en tillägg som ger dig förkortade koder som du kan använda för att kringgå AdBlock-detektion. Det gör det möjligt för dig att kommunicera med dina besökare genom din aktiverade annonsblockeringsförlängning genom att leverera ett personligt meddelande till den blockerade annonsplatsen.

Adblock varning från förlaget: Användningen av Adblock är inte tillåten

Namnet antyder det, är det en enkel tillägg som visar ett meddelande om besökare använder en annonsblockeringsförlängning. Det finns en ganska grundläggande gratisversion som bara ger möjlighet att ställa in hur ofta meddelandet visas. Om du väljer att uppgradera till premiumversionen (som kostar endast 5 USD), kommer du kunna anpassa meddelandets text, titeln och sidorna där meddelandet ska visas.

Är Adblock-detektering olagligt i EU?

År 2016 skrev jag till Europeiska kommissionen för att få klarhet angående användningen och upptäckten av adblockers i webbläsare enligt artikel 5(3) i direktiv 2002/58/EG. EU-kommissionen bekräftade (skriftligen) att det att upptäcka en adblocker skulle utgöra olaglig lagring av information (den kod som används för detta ändamål).

Detta innebär att om en webbsida försöker upptäcka om du använder adblocker så bryter de mot lagen genom att spara information om dig utan ditt medgivande.

Denna information är viktig eftersom den visar på konsekvenserna av att använda eller försöka kringgå adblockers, både för användarna och för de som driver webbsidorna.

Hur får jag användarna att acceptera mina annonser?

Det finns möjligheter för din annons att komma igenom en adblockerare. Här är några exempel:

Be användarna att avaktivera adblockern

You can notify your visitors of the importance of putting your website on the “White list” by highlighting the advantages. You may be surprised to see the disposition of your users to disable their ad blocker when the content is of good quality.

You might be interested:  Varför fungerar inte min touchpad på min Toshiba-laptop?

Kontakta de främsta tjänsterna för att blockera reklam

Tjänster för reklamblockerare bygger sin affärsmodell på att inkludera företag i det de kallar ‘White List’. Således kommer alla dina annonser visas upp till en viss nivå, under förutsättning att de uppfyller specificerade krav, och tjänsten kommer vara gratis. Men när den angivna gränsen överskrids kommer blockeraren be dig ‘bidra’ till utvecklingen av programvaran.

Använd native advertising för att undvika adblocker

I motsats till klassiska annonser, som ibland kan vara irriterande och påträngande, är native ads baserade på användarens synfält och anpassar sig till användningskontexten (exempelvis kommer en nativ annons på varje socialt nätverk att se ut som en vanlig publicering med en märkning ‘sponsrad länk’). Detta är ett mycket bra alternativ som kan vara fördelaktigt.

Var en etisk utgivare: Adblock inte tillåtet!

Det är enkelt: ‘Gör inte mot andra det du inte skulle vilja att de gör mot dig.’ Vi blir generellt sett inte glada när någon kommer in i vårt utrymme utan att ha annonserat sin ankomst, vilket pop-ups och olika påträngande annonser kan göra. Förtjäna användarnas förtroende genom att visa ditt innehåll på ett sätt som respekterar detta!

Varför är Adblock olagligt?

Enligt Hanff är AdBlock-detektionsskript spionprogramvara – det finns inget annat sätt att beskriva dem och därför är det inte acceptabelt att använda dem utan samtycke. Jag anser att all användning av teknik som kan användas för att spionera på mina enheter är både oetiskt och olagligt i de flesta situationer.

Här följer en lista över varför AdBlock-detektionsskript anses vara spyware:

1. De agerar som spioner genom att övervaka och insamla information om våra enheter utan vår vetskap eller samtycke.

2. Deras syfte är att upptäcka om vi använder adblockers, vilket innebär att de aktivt söker efter programvara som skyddar oss från reklam.

3. Genom detta beteende kränker de vår integritet genom intrång i vårt privatliv och personliga val när det gäller onlineannonsering.

4. Att implementera dessa skript utan samtycke strider mot grundläggande principer om respekt för individens rättigheter till sekretess och autonomi på internet.

Det är viktigt att vara medveten om riskerna med sådana skript och se till att vi har kontroll över vad som händer på våra egna enheter.

Ad blockering ökar i popularitet: Förlaget tillåter inte adblockers

Under de senaste månaderna har ClarityRay, en ledande leverantör av online-bedrägeridetektering, genomfört en noggrann och rigorös undersökning för att mäta utbredningen av adblockeringsprogram. De har granskat över 100 miljoner visningar på flera framstående förlag i Nordamerika och Europa.

– Blockering av annonser: I genomsnitt blockerades 9,26% av alla visningar, med vissa webbplatser som nådde upp till 50%.

– Typer av webbplatser: Teknikwebbplatser hade i genomsnitt högst blockering på 17,79%, följt av nyheter (15,58%) och kultur (9,94%). Kommersiella, fastighets- och resewebbplatser låg lägre.

– Geografiska områden: Annonsblockeringen är högre i Nordamerika (8,72%) och inom EU. De främsta länderna med blockering är Österrike (22,50%), Ungern (21,52%) och Tyskland (19.44%).

– Webbläsare: Blockeringsgraden var högst bland Firefox-användare (17.81%), följt av Safari (11.30%) och Chrome (10.06%). För Internet Explorer var den genomsnittliga graden 3.86%.

– Operativsystem: Linux-användare hade en imponerande blockeringsgrad på 29.04%, jämfört med Mac-användares 12.95% och Windows-användares 9.25%.

– Funktioner: Mobil blockering blir alltmer populärt; Android har en blockeringsgrad på 2.24% och iOS har en grad på 1.33%

Resultaten tyder på att annonsblockering kommer öka betydligt bland konsumenterna

If you have a website that you want to highlight, it’s quite normal that you want to make the most of your time and investment. But it is not necessary to make advertising blockers your enemy n°1! Think about your ads, use small tips to get your visitors to trust and push them to disable their blocker for you. And as a last resort, you can always get in touch with the main Ad Blockers to benefit from their programs and be one of the lucky people on the “White List”.

Vårt team på 8P har stor kunskap inom reklam! Kom och berätta för oss om ditt projekt, så hittar vi en skräddarsydd lösning som hjälper dig att lyckas i din webbmarknadsföringskampanj!

Förresten, här är en artikel som kommer att hjälpa dig att planera en webbmarknadsföringskampanj genom att följa 6 nyckelsteg! Det kommer redan vara ett stort framsteg i ditt reklamprojekt :-).

You might be interested:  Nintendo Switch kan inte ansluta till trådbundet internet

En website kan tvinga dig att stänga av AdBlock

När du använder AdBlock kan det hända att du ibland stöter på en webbplats som kräver att du inaktiverar din annonsblockerare innan du får tillgång till innehållet. Det är enkelt att pausa AdBlock-desktoptillägget så att du kan komma åt det önskade innehållet. Om du använder AdBlock för Safari Mac-appen, se denna artikel för mer information.

1. Vissa webbplatser har restriktioner som inte tillåter användning av adblockers.

2. Du kan behöva stänga av din adblocker för att kunna komma åt viss webbinnehåll.

3. Att pausa eller inaktivera adblockern är oftast enkelt och görs med några få klick.

5. För Safari Mac-appen finns specifika instruktioner i den angivna artikeln om hur man gör detta.

6. När adblockern är pausad kommer annonser visas igen på den aktuella webbplatsen.

7. Detta beror på att vissa förlag inte tillåter användningen av adblockers eftersom de finansieras genom annonsering.

8. Genom att temporärt stänga av adblockern hjälper man dessa förlag och deras intäktsström från annonsering.

9. Det är viktigt att komma ihåg att man kan aktivera adblockern igen efter att ha besökt den specifika webbplatsen.

10. Att använda adblockers är en personlig preferens och det finns inget rätt eller fel i detta, men det kan vara bra att vara medveten om de begränsningar som vissa webbplatser har när det gäller deras användning.

How do I unblock Adblocker?

Följ dessa steg för att tillåta annonser på en webbsida i Chrome-appen på din Android-telefon eller -surfplatta:

1. Öppna Chrome-appen på din enhet.

6. Ladda om webbsidan.

Observera att vissa publicister inte tillåter användning av adblockers och kan kräva att du visar annonser för att få åtkomst till deras innehåll.

AdBlock limitations on certain websites

Vissa webbplatser tillåter inte att du använder adblockers, eftersom de förlitar sig på annonser för att finansiera sin innehåll. Men du kan blockera dessa annonser genom att ändra inställningarna i din webbläsare eller använda tillägg som blockerar annonser. Det är vanligt att webbplatser visar annonser för sina användare, men det finns sätt att undvika dem om du vill.

Hur blockerar jag manuellt AdBlock?

Klicka på Adblock Plus-tilläggets ikon till höger om webbläsarens verktygsfält.

– Det finns två reglage.

– Det andra reglaget aktiverar eller inaktiverar Adblock Plus endast för den specifika webbsidan du besöker för tillfället. Sidan bör uppdateras för att ändringarna ska träda i kraft.

P.S. Kom ihåg att förlaget inte tillåter användning av adblocker.

Adblocker not working

1. Pop-up blockerare: Vissa pop-up blockerare kan kollidera med din annonsblockerare och orsaka problem.

2. Webbläsartillägg för annonshantering: Vissa tillägg som syftar till att hantera annonser på webbsidor kan vara oförenliga med din annonsblockerare.

3. Skriptblockerare: Om du använder skriptblockeringstillägg, se till att de inte hindrar din annonsblockerare från att fungera korrekt.

4. Webbplats-specifika blockeringar: Vissa webbplatser har sina egna blockeringssystem för annonser och spårning, vilket kan krocka med din annonsblockeringsfunktion.

5. VPN-tillägg: Vissa VPN-tillägg inkluderar funktionen att blockera annonser och trackers, vilket kan orsaka konflikter om du också använder en separat ad-blocker.

6. Annonshanteringsverktyg från antivirusprogram: Många antivirusprogram erbjuder verktyg för att hantera annonser på webben, men dessa verktyg kan ibland störa andra ad-blockers i användningen.

7. Tillägg för sociala medier: En del tillägg relaterade till sociala medieplattformar kanske inte samspelar väl med din ad-blocker och behöver inaktiveras temporärt eller permanent.

8. Webbplatsoptimeringstillägg: Till exempel hastighetsoptimeringstillägg kan ibland orsaka problem med din annonsblockerare.

9. Tillägg för webbsidetestning: Om du använder tillägg för att testa och analysera webbsidor, se till att de inte stör din ad-blockeringsfunktion.

10. Annonshanteringstjänster från internetleverantören: Vissa internetleverantörer erbjuder sina egna annonshanteringstjänster som kan kollidera med andra ad-blockers.

Kom ihåg att det är viktigt att vara försiktig när du inaktiverar eller avinstallerar tillägg, eftersom vissa av dem kanske har andra funktioner som du vill behålla.

Google Killing AdBlock

Från och med juni 2024 kommer adblockers som uBlock Origin och många andra tillägg på Chrome inte längre fungera som avsett. Google Chrome kommer att börja inaktivera tillägg baserade på en äldre tilläggsplattform, kallad Manifest V2, när den övergår till den mer begränsade versionen V3. Detta innebär att användare inte längre kan blockera annonser effektivt med dessa adblockers från och med detta datum. Det kan vara frustrerande för de som förlitar sig på sådana verktyg för att undvika oönskad reklam under sin webbläsning.