3. Filmmusik att lyssna på

Vill man bekanta sig ytterligare lite med orkestrering så är bland det bästa man kan göra att sätta sig och titta på film. Möjligen är det måhända en ännu bättre idé att försöka sig på att lyssna bara på filmens soundtrack. Denna artikel innehåller tips om filmmusik att lyssna till för att bättra på sin förmåga att förstå orkestern.

Komposition för film kräver en stor förmåga om komponerandets och orkestrerandets alla små egenheter. Här är några filmkompositörer som är särskilt värda att lyssna till:

John Williams – En av världens främsta filmkompositörer arbetar också regelbundet med världens främsta orkestratörer. Williams ser ofta till att hans musik blir framförd som konsertmusik, och ofta är hans verk riktigt symfoniska.

James Horner – Den här mannen har en oerhört finkänslighet när det gäller filmmusik och han kan dramatisera enormt utan att överdriva.

Filmmusik att lyssna till - bok, On the Track
Den kanske bästa boken för filmmusikfantasten – “On the Track” av Karlin/Wright

Alan Menken – Världsberömd för att mellan 1989 och 1995 ha vunnit åtta (av för honom åtta möjliga) Oscars åt Disney (och sig själv) för sin musik till Den lilla sjöjungfrun, Skönheten och Odjuret, Aladdin, och Pocahontas. Hans förmåga att pussla med musikaliska element är beundransvärd, minst sagt.

Hans Zimmer – Konungen av virtuella orkestreringar, och oscarsvinnare för bakgrundsmusiken till Lejonkungen. Hans Zimmer besitter förmågor som få andra musiker har, och han har gjort sig särskilt berömd för sin vana att kombinera elektronisk orkester med riktig orkester.

Har du Spotify? Ett bra tips är att kolla in Filmscore.se:s spellista där filmmusik från alla filmer listade i sidans filmarkiv finns att avnjuta.

Paul Gilreath, författaren till The Guide to MIDI Orchestration, går vidare och rekommenderar fler kompositörer, däribland James Newton Howard för sina fantastiska teman, Danny Elfman för sin underhållande och multi-dimensionella kompositionsstil, John Barry för sina långsamma och storslagna melodier, Jerry Goldsmith för sin unika förmåga att ge orkestern en egen röst genom makalösa musikaliska experiment, och Alan Silvestri för sin oerhörda finess och fantasifullhet.

Jag har med hjälp av Gilreath och Karlin/Wright (se bild) valt ut två filmer från var och en av ovan nämnda kompositörer samt ett antal till. Det är inte så lätt att få tag på noter till filmmusik, så satsa på att lyssna extra noga på musiken i följande filmer! Som tidigare nämnt – att ta sig tid att bara lyssna på soundtracket skadar definitivt inte.


Att lyssna till – filmmusik:

John Barry Dansar med vargar, Mitt Afrika

Danny Elfman Edward Scissorhands, Batman

Jerry Goldsmith Poltergeist, Star Trek VIII

James Horner A Beautiful Mind, Braveheart

Alan Menken Skönheten och Odjuret, Ringaren i Notre Dame

James Newton Howard Dinosaurier, Sjätte sinnet

Alan SilvestriForrest Gump, Polarexpressen

John Williams E.T.: The Extra-Terrestrial, Schindler’s List

För fler bra filmer att studera musiken i rekommenderas den enda svenska hemsidan som uteslutande handlar om just filmmusik! Där finns ett arkiv som listar filmer med bra soundtracks. Det finns också en nystartad filmmusik-blogg värd att hålla ögonen på.


Gå till nästa artikel – Att lyssna på orkestern.

Gå till föregående artikel – Klassisk musik att lyssna på.

Eller gå till startsidan för avsnittet Komponera mera!


Artikel publicerad den 3 januari 2012.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *