Elektroakustisk musik

Elektroakustisk musik är en intressant genre, som många dessvärre har svårt att ta till sig på allvar. Visst, man kan räkna elektronisk dansmusik till den genren, och så blir den populärast i världen, men om vi ser till vad termen ursprungligen (och fortfarande huvudsakligen) åsyftade så hittar vi den där mystiska avant-gardemusiken som inte tycks vara så mycket mer än en samling galna elektroniska ljud.

Vi har lärt oss att förvänta oss särskilda egenheter hos ett musikstycke. Vårt undermedvetna vet ungefär vad vi vill ha för att trivas i en musikalisk miljö. Toner, melodier, harmonier hjälper mycket. Det får vi klart för oss sedan barnsben, då vi sjöng “Imse Vimse Spindel” och “Bä, bä, vita lamm”. Att skapa elektroakustisk musik handlar om att utforska ett medium som fortfarande är ganska så främmande för oss. Det är verkligen just det det handlar om. Om inte elektroakustisk musik utforskar och försöker få ut så mycket som möjligt av det elektroniska mediet så tappar det omedelbart sitt värde. Men handlar det då om att få det och låta så konstigt som möjligt?

Elektroakustisk musik kan ha sin grund i både melodiska och harmoniska musikaliska idéer. Denna musik har en tendens att bli mest lättlyssnad. Men hur bör vi ställa oss till den där musiken som egentligen får en att vilja stänga av öronen (Varèses Poème Electronique, Stockhausens Gesang der Jünglinge etc.)? Min rekommendation är – ge den en chans. Det följande kan man tänka på både när man ska lyssna på elektroakustisk musik, och när man ska skapa egen:

1. Tänk på att elektroakustisk musik ofta handlar om att utforska klangfärger som helt enkelt inte går att frambringa med traditionella instrument. På vilket sätt görs detta i det stycke du lyssnar på?

2. Bra elektroakustisk musik kan bygga upp dramatik utan att ens bli starkare. Hur görs detta i det stycke du lyssnar på? Hur kan du skapa något liknande själv?

3. Kontinuitet är viktigt i elektroakustisk musik. Men tänk samtidigt på att det finns flera sätt att skapa kontinuitet än att bara upprepa en musikalisk fras. Två ganska olika ljudkonstellationer eller “elektroniska motiv” kan ha liknande funktioner.

4. Gå inte alltid in med kravet att du ska lyssna på vacker musik eller musik som går att “digga”. När man lyssnar på elektroakustisk musik krävs en viss grad av nyfikenhet istället. Varför får dessa vassa, slagverksliknande ljud mig att känna mig på det här sättet? Vad frambringar musiken för bilder?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *