Daniel Fjellström – Komponera intervjuar

Intervjudags återigen på Komponera.se. Den här gången rör det sig om Daniel Fjellström, som i år (2012) vann Uppsala tonsättartävling (läs också intervjun med 2010 års vinnare). Tävlingen är en nationell sådan för unga tonsättare födda efter 1976, så det råder inga tvivel om att det fanns konkurrens!

Daniel är kompositör, orkestratör, arrangör och dessutom cellist. Hans vinnarstycke “Quiet Arcs/Pulsating Surfaces” är en mästerlig musikalisk skildring av norrskenet. Daniel har dock betydligt mer i sin portfolio, vilket förhoppningsvis denna intervju ska kunna lyfta fram. Längst ner erbjuds du möjligheten att lyssna på några av hans verk. Missa den inte!

Intervju – Daniel Fjellström

Daniel Fjellström i intervju på Komponera.seHur kom du in på kompositörstankarna?

Jag började spela cello när jag var nio år och jag vill minnas att jag så snart jag lärt mig de grundläggande notationsprinciperna skrev små stycken som sådde ett frö mot en fortsatta tonsättarbana. Efter gymnasiet studerade jag ett år vid Härnösands Folkhögskola med huvudinstrument cello och antogs sedan till Musikhögskolan i Malmö. Skrivandet, som jag hela tiden ägnat mig åt vid sidan av cellospelet kom så småningom att ta överhanden, mycket tack vare uppmuntrande teorilärare vid Musikhögskolan. Till slut sökte jag in till kompositionsutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö, och studerade där 2007-2011 med ett utbyte vid Royal College of Music i London, Storbritannien. Så, sammanfattningsvis har det varit många små impulser under lång tid som till slut lett fram till där jag är idag.

Du vann nyligen Uppsala tonsättartävling med stycket “Quiet Arcs/Pulsating Surfaces” – ett verk inspirerat av norrskenet. Ditt mål var alltså att tolka något visuellt i toner. Vad var det första steget du tog? Försökte du arbeta fram olika klangfärger genom att mixa instrumentljud och motiv med hjälp av någon sorts mjukvara? Lät du kanske små ledmotiv illustrera olika aspekter av Aurora borealis?

Jag hade börjat arbeta med idén redan innan tävlingen kom upp – en idé att göra något med nordisk/norrländsk anknytning och fastnade för norrskensfenomenet. När sedan tävlingen utlystes bestämde jag mig för att använda min idé och utarbeta den för orkester. Vad jag fastnade för var minst lika mycket de vetenskapliga aspekterna av norrsken; varför det uppstår, hur man döper dem osv. som det rent visuellt fascinerande.

“Quiet arcs” och “Pulsating surfaces” är två olika beskrivningar på norrskenets förekomst. Jag byggde upp mitt material efter två principer, quiet arcs stod för den klangliga, och pulsating surfaces för den mer rytmiska aspekten av materialet. Dessa ordnades in i olika scheman/mönster och byggde så småningom upp stycket.

Jag använder ingen mjukvara utöver ett piano, papper och penna och mina notsättningsprogram, Finale och Sibelius. Däremot skriver jag även en del filmmusik och använder då Logic – där jag experimenterar desto mer med olika ljudbilder direkt i datorn.

Ditt stycke från förra året – .”..träumend erschau mein Ende” – är ett mycket snyggt verk som låter väldigt filmiskt – som om det följde någon sorts berättelse. Detta relaterar ju till en viss del med din kompositionsmetod i “Quiet Arcs”. Låter du dig ofta inspireras av exempelvis litterära verk, berättelser eller fenomen runtom i naturen?

“…träumend erschau mein Ende” var en beställning från Wermland Opera som våren 2011 satte upp hela Wagners Niebelungens ring. Vi var fyra tonsättare som fick förfrågan om att skriva varsitt stycke som vart och ett hade anknytning till en av de fyra operorna för att spelas under konsertsäsongen. Mitt stycke parades ihop med den tredje operan, Siegfried och “…träumend erschau mein Ende” är ett citat ur denna. Enkelt uttryckt kan man säga att jag hade två utgångspunkter när jag skrev stycket. Ordet “träumend” (drömmande) och det harmoniska material Wagner använde under de takter citatet är hämtat från. En bit in i processen såg jag filmen “Inception” på bio, och greps av idén att färdas mellan olika stadier av drömmande – och hur dessa stadier relaterar till varandra vad gäller upplevelsen av tid. Jag använde denna idé i mitt stycke och bearbetade mitt motiv i flera olika varianter, där alla förhåller sig till varandra på olika sätt vad gäller den rytmiska aspekten.

Så på sätt och vis har stycket en filmisk impuls, men det följer inte någon särskild berättelse. För övrigt är jag väldigt intresserad av hur musik kan samspela med ett dramatiskt skeende i olika medier som t.ex. film, men också teater och opera.

En fråga som många av Komponera.se:s läsare ställer är “behöver man en utbildning för att lyckas som kompositör?” Är du utbildad? Vad är din uppfattning?

För mig handlar musik i grund och botten om kommunikation, att beröra och att beröras av musikaliska impulser. För att uttrycka detta behövs knappast någon utbildning rent akademiskt. Däremot vad gäller rent tekniska saker som notation och instrumentationskunskaper m.m. gör ju en utbildning stor nytta.

Som jag nämnde tidigare är jag utbildad vid Musikhögskolan i Malmö. En av de viktigaste lärdomar jag fått ut av min musikutbildning är en medvetenhet om hur jag lyssnar på och tar till mig musik. Att “tvingas” lyssna på, analysera och ta till sig musik och musikaliska idéer jag inte annars hade upptäckt är naturligtvis utvecklande på flera plan.

Idag upplever jag att min musikalitet och mitt lyssnande är bredare, och jag tycker det är väldigt viktigt att vara fördomsfri vad gäller genre – och se till musikaliska kvalitéer bortom det rent stilmässiga.

Du är alltså cellist och har så varit under en lång period. Har det hjälpt dig som kompositör att ha denna bakgrund som instrumentalist?

Definitivt. Min erfarenhet av att spela hjälper mig mycket – i allt från en medvetenhet om de utmaningar man ställs inför som utövande musiker till rent tekniska aspekter som vikten av att skriva lättlästa och tydliga spelstämmor, och inte minst att skriva idiomatiskt för instrumenten. Sen ger det mig naturligtvis värdefulla musikerkontakter.

Vad väntar i framtiden?

Just nu arbetar jag på ett körstycke som ska uppföras av Kristianstads Motettkör vid ett jubileum nästa år, 2013. Sedan arrangerar jag tillsammans med cellisten Gustav Ölmedal en ny festival med inriktning mot kammarmusik på Värmdö i Stockholms Skärgård. Festivalen heter Skägga musikdagar och äger rum i början av augusti (bl.a. med ett uruppförande av ett nytt kammarmusikstycke jag komponerat). Besök gärna skaggamusik.se för mer information! Vidare arbetar jag med en bearbetning av Verdis “Rigoletto” för Skånska Operans räkning. En operaföreställning som spelas på Skånska slott med premiär 7 juli utanför Kristianstad. Där är jag även med och spelar cello. Sedan är det lite spännande saker på gång inför hösten som jag inte kan avslöja ännu – men jag är mycket förväntansfull!


På Daniels hemsida har du möjligheten att få flera smakprov på Daniels fantastiska musik. Jag passar dock på att bädda in ett litet utdrag ur “Quiet Arcs/Pulsating Surfaces”!

Tillbaka till Allmänna musiktips på Komponera.se.

Artikel publicerad den 18 juni 2012.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *