Kort fakta om detta avsnitt:
Innehåll:
– Orkestrering och orkesterlära.
– Instrumentkunskap.
För vilka?
– Kompositörer med vissa förkunskaper inom musik och viss erfarenhet av komposition.
Introduktion till avsnittet
Det här avsnittet går inte direkt på fakta och teorier om instrumentation eller orkestrering, utan kommer att struktureras lite som en kurs. De innebär att de första artiklarna kommer att erbjuda lyssnartips, övningar, och rena fakta rörande egenheter och omfång hos olika instrument. Därigenom kommer, förhoppningsvis, läsaren kunna bygga upp kunskaper snarare än att försöka plocka med olika pusselbitar och försöka skapa sig färdigheter på det sättet.
Orkestrering och orkesterlära
Det första område som ska behandlas ger en makalös inblick i instrumentens, harmoniernas, ja hela musikens värld. Jag talar om orkestrering. Att lära sig om orkestrering ger kunskaper som inte bara är applicerbara inom den klassiska musiken, utan inom alla möjliga olika sorters genrer.
Så, kom igång och lär dig om olika instrument och deras egenheter, om hur man kan använda lyssnarförmågan till att utveckla sina förmågor som kompositör, om olika sätt att kombinera orkesterinstrumentens alla klangfärger, och mer därtill!
Komponera.se använder två huvudkällor för detta avsnitt (se bilderna). Paul Gilreaths Midi Orchestration för dess webbvänliga upplägg och lättförståeliga genomgång om orkestreringens grunder, Nikolaj Rimskij-Korsakovs Principles of Orchestration för tips på absoluta expertnivå och bra illustrationer. För en komplett inlärning rekommenderas ett inköp av åtminstone en av dem!