Skriva melodier

Det här är en förhoppningsvis inspirerande liten text om att skriva melodier. Det där med att skriva egen melodi ska väl inte behöva vara så komplicerat? Och ska sanningen fram så är det inte det. Många låtskrivare går konstant med en melodi eller embryot till en melodi i bakhuvudet. Samtidigt är melodier kanske det viktigaste som förekommer i de allra flesta sorters musik. Melodin är det musikaliska elementet som fastnar, som koms ihåg, som man nynnar på i efterhand. När man skriver melodier finns det givetvis en del man bör tänka på för att det ska bli riktigt bra.

Det första jag skulle vilja säga är att en melodi ska vara melodiös, och det kopplar jag direkt till sångbarhet. Givetvis är det den mänskliga rösten som avgör vad som är sångbart, och en av grundförutsättningarna för att en melodi ska vara bra är just att den ska kunna gå att sjunga. Detta gäller även melodier som framförs av flöjt, fiol, bastuba och klockspel. Det är förstås en bagatell egentligen – väldigt få instinktiva eller med hjälp av instrument utvecklade melodier går bortom gränsen för vad som är sångbart. Däremot om man mixtrar runt lite för mycket med harmonier och försöker vara väldigt innovativ händer det att man glömmer att helga sin melodi.

Jag har satt ihop en liten lista över vad som är bra att tänka på när man skriver melodier. Denna är faktiskt inspirerad av ingen mindre än Arnold Schönbergs skriverier om komposition:

Melodier – en guide



1. Vem ska framföra din melodi?

– Ska den framföras av en vokalist? Ta i så fall reda på dennes tonregister. Om det inte är möjligt använd följande standardregister (gäller populärmusik snarare än klassisk musik):

Sopran (ljus kvinnoröst) – Ettstrukna c – Tvåstrukna f

Alt (mörk kvinnoröst) – Lilla g – Tvåstrukna c

Tenor (ljus mansröst) – Lilla c – Ettstrukna g

Bas (mörk mansröst) – Stora G – Ettstrukna c

Tonregister varierar förstås från individ till individ.

– Ska den framföras av en instrumentalist? Känner du inte igen tonomfången för det instrument du ska skriva för kan du kolla upp det här. Hitta ditt instrument, klicka på det, och skrolla sedan ner till ”omfång”. Observera att de flesta instrument klingar vackrast i mitten av sina register.

2. Låt tonerna vara relativt långa

– Alla är inte Malena Ernman. För snabba tonföljder är inte sångbara.

3. Låt tonerna gå stegvis så mycket som möjligt och undvik långa hopp

Skriva melodier– Att hoppa upp en oktav i tonhöjd från en ton till en annan kan vara riktigt effektivt (ett exempel är Céline Dion i My Heart Will Go On. Vid ”You’re here, there’s NOOOthing I fear” hoppar hon en hel oktav mellan ”there’s” och ”NO-”). Det är emellertid svårt att bygga en hel melodi på sådana hopp, och stegvis i den mån det går är att föredra.

4. Undvik överdrivet nyttjande av förtecken (halvtonshöjningar och halvtonssänkningar av toner)

– För många halvtonssteg gör melodier både svårsjungna och svårlyssnade

5. Undvik många tonartsbyten

– Att hålla sig till tonarten gör att melodier känns logiska och lättförståeliga. Halvtonshöjningar i slutet à la schlager kan dock vara riktigt effektfulla.

6. Var är din klimax?

– När du når refrängen bör du ytterligare anpassa dig till den som ska framföra din melodi. Om du exempelvis skriver en klimaxartad refräng till en sopran vill du nog att den ska vara stark och maffig, och då kan du inte skriva den i sopranens lägre register utan snarare närmare det högre. Tänk dock på att rösten är sårbar i sitt högsta läge!

7. Det ska gå att komma in i låten

– Detta är i synnerhet viktigt för en vokalist. Får sångaren tillräckligt med hjälp från ackompanjemanget för att hitta sin första ton? I alla insatser? Melodier måste anpassa sig efter sångarens behov.

I vanlig ordning ska jag försöka ge ett konkret exempel i form av en melodi. Nedan kan du lyssna till låten Faces In The Night gjord i notprogrammet Finale 2008, där melodin är skriven för alt, det vill säga låg kvinnoröst. I den här versionen är emellertid alten ersatt av ett engelskt horn. Detta gjorde jag i all hast, varför det är ganska oslipat. Melodin börjar vid 01.42 och låter ibland lite märklig. Det för att den är anpassad efter en text.

Faces In The Night – English Horn by Komponera.se © maj 2010. Text – Hanna Thuné.

1. Anpassad för framföraren?

– Check. Tonhöjden går aldrig över tvåstrukna c och är på bekvämt avstånd från de för låga tonerna

2. Toner inte för korta?

– Check. Det går aldrig fortare än vid 02.21 som är en fullt sångbar liten drill.

3. Inte för långa hopp?

– Check. Går stegvis nästan hela tiden. Bra exempel vid melodins start – 01.42, samt vid refrängens start – 02.07.

4. Inte för många halvtonssteg?

– Check. Bara vid 02.25 (och motsvarande i andra refrängen) förekommer en lite oväntad twist, men det skadar inte melodin.

5. Tonartsbyten i överflöd?

– Check. Inga tonartsbyten förekommer.

6. Är låtens klimax anpassad till framföraren?

– Check. Sista refrängen, 03.10, är låtens klimax och här används en alts övre register (cirkulerar kring ettstrukna a). Dessvärre gick det inte att få det engelska hornet tillräckligt starkt i den här versionen, men som sagt, den är bara reserv.

7. Går det att komma in i låten?

– Check. Oboen är väldigt framträdande alldeles innan melodin startar (01.40-01.41) och erbjuder ett A, vilket är dominanten i D-moll skalan, samtidigt som sångaren kommer in på just ett D. Detta gör det väldigt enkelt att komma in. (Varför?)

Känns det med ens väldigt svårt att skriva melodier nu? Turligt nog är de punkter ovan som lär ha orsakat mest förvirring också de man oftast undgår automatiskt genom att bara skriva så att det låter bra. Lycka till och skriv nu en riktigt bra melodi!

Om artikeln: Källor | Skribent.

Tillbaka till Olika sätt att komponera musik.

Artikel publicerad den 8 juni 2009. Bearbetad 19 december 2011 och 30 juni 2013.

Bli först med att kommentera “Skriva melodier”

Kommentera

(krävs)

(krävs)


Komponera.se använder cookies för att förbättra din upplevelse av sidan. Mer info

På den här sidan används cookies för att ge dig en så bra surfupplevelse som möjligt. Genom att fortsätta använda den här sidan utan att ändra dina cookie-inställningar, eller genom att klicka på "OK, stäng denna ruta!" nedan så accepterar du detta.

Stäng