Välkommen till en liten tipsartikel om att skriva låttexter. En inte alltför sällan förekommande åsikt är att en bra låt kommer undan med en medioker låttext. Min position är att den teorin faller redan på sin formulering. En låt som ska sjungas är inte en låt utan sin text. Text och musik skapar en enhet som gör att man väldigt sällan kan skilja de båda åt och säga att “låten är bra” men “texten är dålig”. Tycker du texten till exempelvis Abbas “Mamma Mia” är banal? Försök ersätta orden “mamma mia” med något annat!

Däremot finns det fler än ett sätt för en låttext att vara tilltalande. En abstrakt eller lite svävande låttext kan komma undan med en eller ett par “catchphrases” – den behöver inte vara helt begriplig, bara det finns något väsentligt att greppa tag i som lyssnare.

Men superenkelt är det inte! Även om man har förhållandevis lätt för det så är det i min erfarenhet ett mindre intuitivt och mer pilligt jobb än att skriva musik. Det är mycket som ska stämma, och det första utkastet blir sällan bra. En av 1900-talets mest underfundiga textförfattare, musikalskaparen Stephen Sondheim, har uttryckligen sagt att det är ungefär “tre gånger roligare” att skriva musik än att skriva text. Jag tror han syftar på det där pillandet!

Samtidigt finns det få saker som är så tillfredsställande som när en textrad verkligen fungerar! Här följer nu några handfasta tips på hur man skriver bra texter!

Att skriva låttexter – några tips

1. The catchphrase.

“Hooked on a feeling”. Där har vi syftet med en catchphrase summerat i en populär catchphrase i låten med samma namn av Blue Swede. En låt föds ofta tillsammans med den där nyckelraden, eller nyckelingången. Det behöver inte var låtens titel, och kan ibland bara vara ett enda ord. Min erfarenhet är att det kan vara svårt att veta om en melodisk idé är bra förrän låten i sig fått en konceptuell ingång i form av någon sorts catchphrase. Ett exempel från egna alster är låten “Var inte rädd” ur Förvandlingen – Musikalen:

  • Lyssna på låten på Spotify!
You might be interested:  Så skriver du noter: En komplett guide

Efter ett intro går den huvudsakliga musikaliska idén igång vid 0:52 med orden “Var inte rädd”, som skapar låtens rytmiska idé. Det är ett nummer med många skiftningar som dessutom lånar melodier från andra delar av musikalen, men just catchphrasen “Var inte rädd” skapar en rytmisk enhet som löper genom hela låten, och orden i sig får dessutom skiftande betydelse beroende på var de används.

I grund och botten rör det sig om – vad handlar låten om? Det är en bra sak att veta tidigt, för allt därefter kommer kretsa kring det. “Var inte rädd” ovan handlar i grund och botten om huvudpersonens försök att försäkra sig själv och sin omgivning om att allt går det som det ska och att det inte finns något att frukta i just denna situation.

2. Förvandla musiken till något visuellt!

Med musik i TV-serier, filmer, reklaminslag och så vidare är vi vana vid att koppla samman musik med något visuellt. Det kan du göra också med din egen musik. Kan du se framför dig vad för scener och miljöer din musik manar fram? Bilden av ett landskap? Bilden av en mörk stadsdel? Ett ljus, stor och livlig marknad? Finns det människor och hur kan deras sinnesstämningar beskrivas? Hör du vad de känner, eller hör du bara vad de kan tänkas göra?

3. Låt inga idéer gå förlorade!

Att skriva låttexter kräver att man tar vara på varenda liten idé man får fram, oavsett om de bara är små frön. Penna och papper är alltid bra att ha nära till hands. Samla på idéer och formuleringar!

You might be interested:  Har du ett gott musiköra?

4. Det där med att rimma.

“Måste man alltid rimma” löd ämnet till en fråga som en läsare skickade till Komponera.se. Givetvis är svaret nej. Faktum är att det finns flera olika sorters rim, och det är inte alltid rätt med “perfekta” rim (såsom kort-bort, städer-kläder osv.) Ibland kan det vara mer rätt att leta efter halvrim, där kanske bara vokalerna rimmar (han-famn, dom-gång). I synnerhet i ballader kan det faktiskt ibland kännas för tillrättalagt med perfekta rim.

Ibland behövs inte rimmen alls, i synnerhet om man skriver en reflekterande eller berättande sång. Lyssna exempelvis på “America” med Simon & Garfunkel – en fullkomligt lysande text som knappt innehåller ett enda rim.

5. Orden i en fras är olika viktiga.

När man konstruerar en textfras så är det bra att tänka på att alla ord inte har samma tyngd. Isolera de ord som bär på betydelse – för det är de orden som ska vara särskilt betonade. En tumregel är att de ska sjungas ungefär som det sägs. När Kung Louie sjunger att han vill vara som “du” (Mowgli) så är två ord särskilt laddade – “va” och “du”.

“Jag vill ju va som du

Styrkan i frasen ligger i att han önskar att han var på ett annat sätt, och det sättet är “du”. Ordet “vill” har också en viss, om än inte lika stor tyngd. Ord som “ju” och “som” sammanlänkar bara de viktiga orden, och subjektet (“jag”) är vid det här skedet i låten så etablerat så att det inte behöver betraktas som särskilt viktigt.

You might be interested:  Mångfalden av Musikgenrer: En Utforskning av Musikens Mångsidighet

Detta gör att frasen med rätta skyndar igenom ord som “Jag vill ju”, för att sedan betona “va” och “du”.

Är det att säga en självklarhet? Absolut. Men påfallande ofta är det just detta enkla trick som kan få en att begripa varför en fras inte känns helt på sin plats. Kan det vara så att det ord som får mest musikalisk tonvikt i frasen inte är frasens viktigaste ord?

6. Något får gärna hända i låten.

Tänk på att en låt med fördel växer, trappas upp och når sin klimax någonstans. Även om det inte går in några invecklade intriger inom ramen för en låt så är det bra att tänka på den lite grand som en berättelse. Var står huvudpersonen i början, och vad står hen i slutet? Om det är på precis samma ställe – se efter om du kan få till någon sorts utveckling!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *