Anthony Berlin – Komponera.se intervjuar

Välkommen till Komponera.se:s intervju med en av landets stora talanger inom kompositörsbranschen – Anthony Berlin. Alla musikintresserade, och i synnerhet alla ni som har ett särskilt intresse för komposition och låtskrivande, rekommenderas att läsa den här nedan!

Anthony Berlin är en ung svensk kompositör som hittills har varit verksam främst inom audio-visuella media, och i synnerhet inom film- och TV-spelsbranschen. Anthony har en medfödd känsla för takt, ton och intrig, och nedanför intervjun kan ni få er ett smakprov på hur hans musik låter.

Intervju – Anthony Berlin

Anthony Berlin - intervju på Komponera.se
Anthony Berlin

– Hur kom du in på kompositörstankarna?

Det har nog alltid funnits där. Jag har improviserat melodier i huvudet så länge jag kan minnas. Den första “låten” som jag faktiskt minns, komponerade jag fram när jag var runt 5-6 år gammal. Inget imponerande rent musikaliskt, men det demonstrerar hur tidigt allting faktiskt började! 🙂 Men när det gäller seriöst komponerande så var det efter att ha sett Jurassic Park för första gången. Jag blev så enormt imponerad av John Williams musik till den filmen, och över hur uttrycksfull musiken var. Jag började därefter notera att det var orkestermusik i nästan alla filmer, och drog då slutsatsen att det var orkestern i sig som var ett underbart medium för att uttrycka musik. Till slut började jag studera orkestermusiken på heltid (på min fritid) och analyserade soundtrack efter soundtrack, samtidigt som jag komponerade själv allt eftersom jag lärde mig mer. På den vägen är det helt enkelt. 🙂

– Du har haft en del projekt som tonsättare redan. Hur fick du ditt första projekt?

Det var av en ren slump. Ett tyskt filmteam ville ha ett stycke jag komponerat med i sin film, så de kontaktade mig och bad om lov, samt erbjöd sig att betala. Jag erbjöd mig därefter att komponera musiken till hela filmen, och det ville de verkligen.

– Berätta lite om dina andra projekt så här långt! Vad väntar i framtiden?

Det är mest indiefilmer som väldigt få tyvärr har hört talas om. Men förutom dem så har jag ett projekt just nu som kommer bli väldigt stort, med tanke på vilka som är inblandade. Jag kan inte säga mer än att jag samarbetar en aning med Pip Williams (orkestreraren till metalbandet Nightwish senaste tre album – om man räknar albumet som kommer nästa år), och att det kommer bli en stor förvåning för väldigt många människor, då det hela är en aning i hemlighet just nu.

I vinter planerar jag och Borislav Slavov (kompositör för bland annat Crysis 2, tillsammans med Hans Zimmer, och Knights of Honor) att komponera lite ihop. Med största sannolikhet blir det till ett stort internationellt högbudget spel, men några exakta detaljer har vi inte ännu.

– Många som hittar till Komponera.se är intresserade av musikprogram. Vilka har du använt och i vilka sammanhang? Något favoritprogram?

Jag använder exklusivt Cubase som sequencer i min DAW (digital audio workstation – för de som kanske inte känner till termen så är det helt enkelt ett samlingsnamn för datorn, programvaran och kringutrustningen som är direkt ansluten – näst intill permanent – till datorn – så som keyboard, ljudkort, etc). Jag håller mig uppdaterad så klart, så just nu använder jag Cubase 6.

När jag gör min partitur använder jag dock alltid Sibelius (7an för tillfället). Det är så skönt att arbeta i det programmet. När man lärt sig alla kortkommandon går det väldigt fort, och extremt smidigt.


Vad gäller ljudbibliotek (sample libraries) – dvs källan till ljuden jag hör när jag komponerar – använder jag i princip enbart East West produkter, då jag anser dem vara bättre än allt annat som finns, och jag kan dem utan och innan. Jag har precis köpt deras senaste produkt, Hollywood Brass, men har inte fått hem det ännu. För ett år sedan köpte jag Hollywood Strings. Jag kan säga som så att when you go HS, you never go back. Det finns ingenting i stil med det på marknaden. Det låter kanske som att jag jobbar för East West, haha. Men så är inte fallet 😀 Jag är bara så otroligt nöjd med deras produkter att jag vill att folk ska förstå hur viktiga de är för mig!

– Du beskriver dig själv som praktiskt taget självlärd. Innebär det att du knappt läst musik alls? Varifrån kommer i så fall all kunskap om instrumentering, orkestrering osv.? Litteraturen?

Jag har inte läst någon musikteori på skola, nej. Där emot har jag läst på om musikteori på internet, samt lärt mig en hel del grunder av min mamma, som spelat piano sedan hon var barn.

I början gick jag inte på någon musikteori alls. Jag lärde mig höra skillnad på allting istället, och identifiera det genom att känna igen, snarare än att sätta termer på allting. Jag hörde alla samband (så som parallellmollackord till ett durackord, osv) utan att faktiskt kunna sätta namn på dem. Lite grunder hade jag. Jag visste t.ex. vad dur och moll var, och jag visste hur den typiska durskalan såg ut, samt den naturliga mollskalan. Jag visste också vad en ters och en kvint var, samt hur man byggde enkla ackord. Resten har jag läst mig till på egen hand allt eftersom. 🙂

Nu kan jag det mesta utantill, och jag kan både läsa och skriva noter utan större problem. En jättestor källa till min kunskap är en gratis YouTube kurs. Det vore respektlöst att inte nämna honom. Hans kanal är  här. Minns jag rätt heter han Andrew i verkligheten och bor i Kanada. 🙂 Mycket generöst. Han lär ut allt ifrån det mest grundläggande till det mesta avancerade, allting väldigt utförligt och detaljrikt!

– Tar du hjälp av något instrument när du komponerar?

Oftast inte, då jag inte kunde spela några instrument när jag började. Jag lärde mig komponera i huvudet. Men jag spelar mycket på keyboard nu för tiden, för att improvisera fram saker.

———

Här nedan kan ni lyssna till “Fantasy Movie Trailer” av Anthony Berlin.

© Anthony Berlin.

Om artikeln: Källor | Skribent.

Tillbaka till Allmänna musiktips på Komponera.se.

Artikel publicerad den 22 augusti 2011.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *