Elektronisk musik – historia och ljudexempel

Av de artiklar om musikhistoria som hittills lagts upp finns det ett stort område som inte har täckts – elektronisk musik. Sidor som Wikipedia erbjuder redan långa avsnitt inom detta ämne, men jag känner att behovet finns för en mer lättsmält version på det svenska nätet. I den här artikeln görs följande:

1. Några av de fundamentala idéerna och koncepten som guidade tidiga pionjärer inom den elektroniska musiken diskuteras.

2. Milstolpar i utvecklingen av elektronisk musik identifieras.

3. Exempel ges (förstås!)

Varför elektronisk musik?

Några av grundprinciperna när det gäller elektronisk musik är att man inte bara komponerar musiken i sig (som man tänker sig, typ, “att skriva en sång”) utan också själva ljuden. Man arbetar med alla ljudens komponenter, såsom dess frekvens och dess klangfärg. Man arbetar också med faktorer som Attack, Decay, Sustain, och Release (ADSR) som alla har och göra med en tons utveckling inom en viss tidsram.

Vidare är en viktig filosofi inom elektronisk musik att man inte är begränsad av mänskliga tillkortakommanden. När en kompositör av klassisk musik skrivit klart sitt partitur är han beroende av en orkester full av felande och tolkande människor för att någonsin få höra musiken. Vad mer är att elektronisk musik erbjuder nya sorts ljud, vilket erbjuder möjligheten att experimentera, snarare än att begränsa sig till att försöka skapa tonal musik. Elektroniska ljud går ofta inte att “placera” någonstans i världen. Lyssnar du till ett fiolsolo eller en stilla inspelning av en regnskog så förs dina tankar till en fiol respektive en regnskog. När du lyssnar på ett märkligt elektroniskt ljud kan det hända att du inte alls kan identifiera källan till ljudet (det kanske är skapat direkt av elektroniska signaler, eller ett inspelat igenkännligt ljud som redigerats till något abstrakt och oigenkännligt genom elektroniska tekniker). Detta är den främsta anledning till varför elektronisk musik så väl ackompanjerar “det utomvärldsliga” i exempelvis Science Fiction-filmer.

Elektronisk musik – några viktiga händelser

1897 – Thaddeus Cahill uppfinner det elektroniska instrumentet Telharmonium. Detta instrument, som vägde flera ton, räknas som det första riktiga elektroniska instrumentet.

1898 – Trådspelaren uppfinns och börjar användas.

Elektronisk musik - synthesizer


1913 – Italienaren Luigi Russolo publicerar boken “Oljudens konst”, i vilken han yrkar för ett mer aktivt användande av “oljud” inom musiken. Russolos mål var att öppna ögonen för den musikaliska potentialen för fler ljud än instrumentljud, såsom ljud från fabriker och industrier, naturens ljud och alla de ljud som de mänskliga stämbanden kan producera. Denna filosofi har varit oerhört viktig för utvecklingen av elektronisk musik. Att Russolo var direkt sammankopplad med Italiens fasciströrelse glömmer vi helst bort.

1920 – Det välkända instrumentet theremin uppfinns av ryssen Leon Theremin. Åtta år senare tar Maurice Martenot patent på sin Ondes Martenot. Dessa två tidiga elektroniska instrument är fortfarande två av de mest kända.

1931 – Bandspelaren utvecklas på allvar och börjar ta över rollen från trådspelaren som föredragen utrustning vid inspelning.

1948 – Det första musique concrète-stycket komponeras av den främsta pionjären inom genren – Pierre Schaeffer. Termen “Konkret musik” används ibland i Sverige. Konceptet innebär att man utgår från konkreta, inspelade ljud när man skapar musik. Exempel på det vore ljudet av ett tåg, eller ljudet av en sked som slås mot ett glas. Dessa ljud används sedan i musikaliska kompositioner, ibland abstraherade och redigerade till ett stadie där lyssnaren inte längre kan identifiera ursprungskällan till ljudet.

1951 – Kompositioner tillhörande genren Elektronische musik börjar ges ut. I samma veva öppnar en musikstudio i Cologne där musik skapas helt utifrån elektroniska signaler. Musique concrète och Elektronische musik utgör alltså två olika tekniker för att framställa ljud att sedan redigera elektroniskt med hjälp av bandspelare. Dessa två började dock löda samman redan året därpå, eftersom många musiker inte ville begränsa sig till den ena eller den andra.

1957 – Första musikprogrammeringsspråket för datorer skapas av Max Matthews

Början av 1960-talet – De första signaturmelodierna skapade elektroniskt börjar användas i TV-serier. Huvudtemat till Doctor Who (1963) är förstås ett strålande exempel (se klippet).

Slutet av 1960-talet – Synthesizern börjar populariseras på allvar – i synnerhet tack vare instrumentbyggaren Robert Moogs arbete. Wendy Carlos komposition “Switched-On Bach” (1968) (Bachverk framförda på Moogs synthesizers) gör dundersuccé, vilket ytterligare snabbar på denna utveckling.

1975 – Genren ambient får sitt namn genom pionjären Brian Eno.

1981 – Den elektroniska dansmusiken når nattklubbarna.

1983MIDI erbjuder ett sätt att koppla samman datorer och musikinstrument såsom synthesizers (samt synthesizers med varandra). Detta öppnar förstås på allvar möjligheterna för musikproduktion i hemmen.

Efter detta har förstås betydligt mer hänt, och allt i en enda röra. Det blir allt svårare att avgöra vem som står för utvecklingen och uppfinnandet av vad, eftersom så pass många är involverade. Vad vi vet är att MIDI-teknologin idag ger oss möjligheten att producera högkvalitativ musik utan att behöva lämna hemmen! Fantastisk musik har producerats av artister som specialiserat sig på den elektroniska musikgenren. Ett hett tips är att kolla in några av de låtar som Moby ligger bakom!

Artikel publicerad den 1 juni 2012. Senast uppdaterad den 26 juli 2017.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *